Selvfølgelig skal også fritidsbåde være elektriske. Vanvittige brændstofpriser er uden tvivl med til at fremskynde elektrificeringen af både – og ikke bare færger og passagertransport, men også små både som denne. Svenske Candela lancerede sin første elektriske båd i 2019, og nu skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåde.
Både af denne type bruger hydrofoiler monteret under skroget, som løfter båden op i fart, og reducerer støj og ikke mindst energiforbruget – hele 80 procent – sammenlignet med normale både.
Gustav Hasselskog, der startede Candela i 2014 og er administrerende direktør, siger, at Polestar er en drømmepartner for dem.
“Mens elektrificeringen af biler er nået langt de seneste år, halter marinesektoren bagefter. Kombinationen af vores effektive hydrofoilteknologi med Polestars højkapacitetsbatterier betyder, at vi sammen kan sætte fart på indfasningen af elektriske både på massemarkedet.”
Med Polestars batteripakke skulle en Candela C-8 kunne klare hele 50 sømil (93 km) med en hastighed på 22 knob (40 km/t). Candela udtaler desuden, at dens Candela C-POD, en elektrisk pod-motor, er helt op til 400 procent mere effektiv end andre bådmotorer.
Polestars batteripakke vil også være at finde i en taxabådsversion af C-8 ved navn Voyager, samt i den elektriske færge P-12, som bliver selskabets første kommercielle fartøjer med elektrisk hydrofoilteknologi.