Elektrificeringen breder sig også til maritime produkter. Nogle vil huske vores lyntest af den elektriske fritidsbåd fra svenske Candela. Den bruger hydrofoiler under båden for at spare strøm, når båden kommer op i fart.
Candela C-8 får snart følgeskab af en passagerbåd til kommerciel trafik, kaldet Candela P-12, hvor 12 står for 12 meter.
Den blev oprindelig vist som et koncept i sommeren 2022 og har nu gennemgået flere tests i Stockholms skærgård.
Ligesom med C-8 løfter de elektronisk styrede hydrofoiler skroget op af vandet, når båden kommer op i fart. På den måde vurderer Candela, at båden bruger 80 procent mindre energi. Når båden passerer 18 knob, er det kun hydrofoilerne, der er i vandet.
Det hele foregår helt uden dramatik. Skroget løftes roligt op af vandet, og bådens fart er helt stabil. Eftersom skroget ikke er tæt på vandet, er bølgerne mindre mærkbare, og elmotoren støjer langt mindre end en dieselmotor.
Candela P-12 siges at have en topfart på 30 knob, hvilket Candela mener er rekord for en elektrisk passagerbåd. Rækkevidden angives til 50 sømil, eller lidt over 90 kilometer på en enkelt opladning.
Batteriet er på 252 kWh, og det driver to C-POD elmotorer med en samlet effekt på 340 kW.
Båden kan konfigureres på flere måder. Den mest almindelige vil nok være shuttle-versionen, som har plads til 30 passagerer. Men den kan også bygges i en mere luksuriøs lounge-version.
En shuttle-version af Candela P-12 vil blive indsat i Stockholms offentlige transportnetværk i 2024. Dens rute bliver strækningen Ekerö – Stockholms centrum. Rejsen vil tage 25 minutter. Til sammenligning bruger en dieselfærge 55 minutter på den samme strækning.