Den firkantede Berlingo-model fra Citroën blev hurtigt populær som både varevogn og familiebil. Øgenavne som børnecontainer, Postmand Per-bil eller betegnelsen det rullende redskabsskur lagde ikke en dæmper på begejstringen. God plads for og bag og ikke mindst et stort bagagerum gjorde den hurtigt til en familiefavorit for mange.
Den populære bil blev endda produceret som elbil i en periode, men den gamle model kan slet ikke sammenlignes med den nye ë-Berlingo. Her er tale om en helt ny batterielektrisk model, baseret på den samme praktiske opskrift, som gjorde originalen til en succes.
Et batteri på 50 kWh giver ë-Berlingo en rækkevidde på op til 320 kilometer. Det tror vi er nok for mange børnefamilier og håndværkere for den sags skyld.
Bilen har plads til syv passagerer, og de tre bagsæder kan skubbes frem for at få mere bagageplads. Bagagerummet er opgivet til 775 liter med den bageste sæderække foldet ned, eller svimlende 4.000 liter uden bagsæderne.
Bagdørene er skydedøre, som giver en bredere åbning og gør det nemmere at fastspænde børn i deres autostole, og bagruden kan nu åbnes, så man kan læsse uden at skulle åbne hele bagklappen. Og med opbevaring under taget og de mange opbevaringsrum foran og bagi er der hele 27 opbevaringsrum med en samlet kapacitet på 186 liter indenfor i kabinen.
Fremdriften leveres af den samme drivlinje, som vi kender fra andre Stellanti-elbiler, og her betyder det forhjulstræk, 136 hk og hurtig opladning op til 100 kW. Eller op til 11 kW fra en vægoplader.
Det betyder også, at ë-Berlingo har de samme køreindstillinger: ECO, Normal og Power, hvor Power giver maksimal effekt.
Indvendigt er der touchskærm, Apple CarPlay og Android Auto samt trådløs mobilopladning, og bilen er udstyret med 12 parkeringssensorer med bakkamera, adaptiv fartpilot og både grip control (et forbedret anti-spin-system) og hill hold assist.
Den nye ë-Berlingo kommer til salg i foråret 2024.