Den kommende Jeep Avenger er en kompakt SUV, lige over fire meter lang, men med en højst acceptabel rækkevidde på den gode side af 400 km. Avenger bliver Jeeps første elektriske bil overhovedet, og størrelsen placerer den i samme klasse som Peugeot e-2008, eller for den sags skyld Hyundai Kona.
Men Jeeps første elektriske SUV leveres underligt nok uden firehjulstræk. Den har i stedet forhjulstræk, og intet tyder på at den nogensinde får firehjulstræk. Den kompakte bil er konstrueret på Stellantis nye e-CMP2 platform, som er en videreudvikling af den platform, Stellantis blandt andet bruger til Opel Mokka-e.
Den har kortere for- og bagudhæng, så den er mere terrængående, og den er faktisk udstyret med Jeeps Selec-Terrain-kørselstilstande, som vi kender fra firehjulstrækkerne.
Via en knap på midterkonsollen kan man vælge mellem seks indstillinger. ‘Evo’ skal maksimere rækkevidden, mens ‘Sport’ skal øge bilens manøvredygtighed, og ‘Snø’ optimerer vejgrebet i vinterføre. ‘Mud’ er den indstilling man vælger til mudrede veje, mens ‘Sand’ er beregnet til at give bedre fremkommelighed på løst underlag.
Frihøjden er opgivet til 20 cm, mens angrebsvinklen foran er 20 grader og startvinklen bagtil er hele 32 grader. Batteriet er beskyttet af solide beskyttelsesplader på bilens underside.
Elmotoren på 115 kW eller 156 hk er resultatet af samarbejdet mellem Stellantis og Nidec Leroy-Somer Holding, og producerer 260 Nm drejningsmoment på forhjulene. Batteriet har en kapacitet på 54 kWh, og bør derfor have en rækkevidde på rundt regnet 400 km. Den maksimale ladehastighed er 100 kW, og Jeep mener, at det burde være muligt at oplade fra 20 til 80 procent på 24 minutter.
Den indvendige plads er naturligvis moderat i et køretøj, der knap passerer fire meter i længden, men Jeep har fundet plads til en række små opbevaringsrum indvendigt, med en samlet kapacitet på 30 liter. Bagagerummet er opgivet til 380 liter, hvilket er godt for så kompakt en SUV, og større end i Opel Mokka-e, men mindre end i Peugeot e-2008.
Infotainment-systemet er bygget op omkring to 10,25 tommer skærme. En i midterkonsollen, plus et instrument-display foran føreren. Styresystemet er baseret på Android Auto, og det har Bluetooth og Apple CarPlay integreret.
Jeep Avenger er desuden selvkørende på niveau 2, med aktivt vognbanehold og automatisk nødbremse, der også registrerer fodgængere og cyklister, med varsling hvis føreren er uopmærksom.
Jeep Avenger levering og pris
Jeep Avenger kan bestilles i løbet af fjerde kvartal, med levering i marts eller april 2023. Dansk pris kendes ikke endnu.
Garanti på denne bil?