Til næste år afløses Renault ZOE af den nye elektriske Renault 5 i sin størrelsesklasse. Den lille ny bygger på den helt nye elbilplatform CMF-B EV, som er 30 procent billigere at fremstille end den, der anvendes i ZOE. Det skyldes, at den er baseret på platformen CMF, som sidder i Clio med forbrændingsmotor. Chassis, infotainment og assistentsystem er i princippet identisk. Chassiset er dog naturligvis blevet tilpasset det lavere tyngdepunkt, som batteriet giver.
Genanvendelse og vægttab
70 procent af komponenterne fra benzinvarianterne af Clio og Captur vil blive genbrugt. Desuden bruges den samme type elmotor, som nu bruges i Megane E-Tech, en motor, der er helt fri for metaller fra sjældne jordarter. Motoren er gjort 20 kilo lettere ved at kombinere modulerne til DC-konverter, oplader og strømfordeling.
Batteriet placeres inden i platformen for at sikre ekstra beskyttelse. Som en bonus gør det undervognen stivere, ligesom det forbedrer akustikken og køreglæden, oplyser Renault. Batteripakken har fire store moduler i modsætning til 12 i den nuværende Zoe. Det reducerer vægten med 15 kilo og øger rækkevidden.
Vinterprøvelser
Lige nu er man i gang med at teste, at alt fungerer, som det skal. I Arvidsjaur i det nordlige Sverige triller prototyper forklædt som Renault Clio’er rundt på vejene. De testes for alt fra opvarmning til afrimning og afisning. Det kontrolleres også, at bremser, støddæmpere og ESC (Electronic Stability Control) fungerer under vinterlige forhold.
“De tests, der udføres på de rullende chassis-prototyper, vil hjælpe os med at bekræfte de beslutninger, der er truffet med hensyn til komfort og køreegenskaber på den kommende Renault 5 Electric. Uden at afsløre for meget, er de første testkørsler en klar indikation af, at bilen er en værdig efterfølger til Megane E-Tech med klassens bedste ydeevne i sit segment”, siger chefingeniør Jérémie Coiffier.
Efter planen får den elektriske Renault 5 verdenspremiere i 2024.