TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Renault 5 vintertestes i Sverige

Renaults kompakte elbil R5 kommer næste år, og lige nu bliver den testet i Avidsjaur i det nordlige Sverige for at sikre, at alt fungerer under skandinaviske forhold.

Af / 04/04/2023 - 09:00
Renault 5 vintertestes i Sverige

Til næste år afløses Renault ZOE af den nye elektriske Renault 5 i sin størrelsesklasse. Den lille ny bygger på den helt nye elbilplatform CMF-B EV, som er 30 procent billigere at fremstille end den, der anvendes i ZOE. Det skyldes, at den er baseret på platformen CMF, som sidder i Clio med forbrændingsmotor. Chassis, infotainment og assistentsystem er i princippet identisk. Chassiset er dog naturligvis blevet tilpasset det lavere tyngdepunkt, som batteriet giver.

Renault 5 Plateforme CMFB EV
Den nye CMF-B EV-platform. (Foto: Renault)

Genanvendelse og vægttab

70 procent af komponenterne fra benzinvarianterne af Clio og Captur vil blive genbrugt. Desuden bruges den samme type elmotor, som nu bruges i Megane E-Tech, en motor, der er helt fri for metaller fra sjældne jordarter. Motoren er gjort 20 kilo lettere ved at kombinere modulerne til DC-konverter, oplader og strømfordeling.

Renault 5 Moteur
Forbrændingsmotor erstattes af elmotor (Foto: Renault)

Batteriet placeres inden i platformen for at sikre ekstra beskyttelse. Som en bonus gør det undervognen stivere, ligesom det forbedrer akustikken og køreglæden, oplyser Renault. Batteripakken har fire store moduler i modsætning til 12 i den nuværende Zoe. Det reducerer vægten med 15 kilo og øger rækkevidden.

Renault 5 Batterie
Det lettere og mere forenklede batteri. (Foto: Renault)

Vinterprøvelser

Lige nu er man i gang med at teste, at alt fungerer, som det skal. I Arvidsjaur i det nordlige Sverige triller prototyper forklædt som Renault Clio’er rundt på vejene. De testes for alt fra opvarmning til afrimning og afisning. Det kontrolleres også, at bremser, støddæmpere og ESC (Electronic Stability Control) fungerer under vinterlige forhold.

“De tests, der udføres på de rullende chassis-prototyper, vil hjælpe os med at bekræfte de beslutninger, der er truffet med hensyn til komfort og køreegenskaber på den kommende Renault 5 Electric. Uden at afsløre for meget, er de første testkørsler en klar indikation af, at bilen er en værdig efterfølger til Megane E-Tech med klassens bedste ydeevne i sit segment”, siger chefingeniør Jérémie Coiffier.

Annonce

Efter planen får den elektriske Renault 5 verdenspremiere i 2024.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025