Den tyske bilproducent Smart udvider sin modelportefølje med en spændende nyhed – den coupéformede SUV Smart #3. Med sit sporty udseende og praktiske funktioner kan den være et fristende alternativ for kunder, der vil have noget lidt anderledes. Hvis markedet altså synes, at rækkevidden på 415-435 kilometer er god nok.
I øjeblikket er der ingen officiel distributør af Smart i Danmark, men Vejle-afdelingen af Starmark-kæden, med speciale i Mercedes, tager Smart-biler ind fra tid til anden. I de øvrige nordiske lande kan Smart #3 bestilles fra omkring 1. april.
Lancering og afsløring
Vi var med til den norske lancering i går, hvor den sporty Brabus-version blev afsløret. I en smuk, dyb metalrød farve med sorte kontrastdetaljer – inklusive et panoramaglastag indrammet i sort.
Bilen er tænkt som en familiebil, om end af den mere kompakte slags, der passer til den “endnu ikke voksne” type bagsædepassager. Det skrånende coupétag er ikke et problem i sig selv, da den 186 cm høje journalist ikke behøvede at lægge hovedet ned. Men den begrænsede plads mellem for- og bagsæderne betød, at jeg var nødt til at skræve for at sidde nogenlunde behageligt.
På den anden side er bilen ikke tænkt som et alternativ til større SUV’er, men snarere som et mere kraftfuldt (men lidt større) alternativ til mere kompakte biler som Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech. Bagagerummet er også begrænset til 370 liter plus 15 liter under motorhjelmen. Hvilket svarer til ID.3 og næsten Megane E-Tech (som med 440 liter er den største i klassen).
Sprint på under 4 sekunder
Og energisk er ordet her. Den firehjulstrukne Brabus-version af Smart #3 klarer, takket være en Rocket Launch-tilstand, sprinten fra nul til hundrede kilometer i timen på 3,7 sekunder! Det er endda lidt hurtigere end Smart #1 Brabus, og faktisk lige så hurtigt som Tesla Model Y Performance!
Udstyr
Hvor Brabus-versionen er rød med sorte detaljer udvendigt, er den sort med røde detaljer indvendigt. Personligt synes jeg, at det er cool med røde sikkerhedsseler mod de sorte, ventilerede forsæder.
Infotainmentsystemet er bygget op omkring en 12,8-tommers touchscreen, den samme som findes i Smart #1. Førerens display måler 9,2 tommer, og der er også et 10-tommers head-up-display via forruden.
For at fortsætte med Brabus-versionen har den 20-tommer fælge, adaptive fjernlys og et lydsystem fra Beats Audio.
Brabus og Pro+
Hvis du spørger mig, er den udstillede Brabus-version en virkelig sej bil. Og firehjulstræk er et stort salgsargument. Spørgsmålet er, om prisen bliver rigtig i forhold til det meget aggressive marked der er for tiden, og af gode grunde kender vi ikke de danske priser. Men blandt konkurrenter hører uden tvivl Tesla Model Y Performance, som med sin 100 kilometer længere rækkevidde også har meget mere plads til både mennesker og bagage.
Panoramatag, opvarmede sidespejle, digital nøgle og 360-graders kamera er med i pakken hos Smart #3 Pro+. Det samme er Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition og Lane Assist. Og 19″ fælge. Det er den med en rækkevidde på op til 435 kilometer (WLTP), hvor Brabus ellers er begrænset til 415 km.
En tredje version kaldet Pulse kommer senere i 2024.
Uanset version kan bilen trække en trailer på op til 1.600 kg og have en taglast på op til 50 kg.
Lynopladning er på op til 150 kW, hvilket giver en opladningstid på mindre end 30 minutter fra 10-80 %. Hjemmeopladning er op til 22 kW, hvis du har en lader, der kan håndtere det. Ellers må du nøjes med de mere almindelige 11 kW.
Smart #3 detaljer
Hvis du vil vide mere om den nye Smart #3 kan du blive klogere lige her: Smart.com – du kan dog ikke finde information på dansk, men må nøjes med et af de andre nordiske sprog eller engelsk.