Efter at have testet et bredt udsnit af elbiler – både familievenlige og egoistbiler – og også været ejer af et par stykker, har jeg i samråd med min bedre halvdel omsider valgt at bestille en Tesla Model Y.
Det er vores personlige valg – bilen er ikke nødvendigvis det bedste valg for alle. Der er mange gode biler derude, flere af dem er både lækrere og bedre at køre end en Tesla (selv om Tesla Y er en glimrende bil), og man får mere luksusfornemmelse for pengene. Rækkevidden er også ved at blive bedre for mange af konkurrenterne, og det betyder, at der nu findes mange reelle alternativer til Tesla. At købe en Tesla i dag giver desuden en stærk følelse af at være uoriginal, hvilket jeg gerne havde været foruden.
Jeg lever selv i en husholdning på fire personer, heraf en tålmodig kone og to børn på fire og seks år. Det betyder, at barnevognsårene (heldigvis) er ovre, så vi har vel egentlig ikke længere behov for det enorme bagagerum, vi er vant til fra vores gamle Skoda Octavia Sedan. Det troede vi i hvert fald ikke.
Hovedkulds forelsket
Da jeg testede Hyundai Ionic 5 blev både min kone og jeg så hovedkulds forelsket i bilen, at vi til sidst besluttede at købe en. Med moderne teknologi, brugervenlig infotainment, livlighed og desuden komfortable køreegenskaber var der ikke så meget at overveje. Bagagerummet var lige det mindste til langture, som vi tager på flere gange om året, men så måtte vi bare pakke smart. Bløde tasker og poser fremfor hårde, kantede kufferter.
Dette var midt i coronaboblen, en tid hvor de færreste rejste ret meget, os selv inkluderet. På de ture, vi tog, fungerede det helt fint, og følelsen af at have truffet det rigtige valg er bare vokset med tiden.
Flyrejsen – et vendepunkt
Altså lige indtil vi i sommer skulle på vores første ferierejse med fly. Vi havde pakket to store kufferter plus lidt håndbagage. Ganske normalt for en flyrejse. Men vi fik lange næse og røde ansigter, da vi indså, at bilens bagagerum overhovedet ikke kunne rumme to store kufferter. Løsningen blev derfor at flytte det ene barnesæde om til passagersædet foran, mase den ene kuffert ned på gulvet ved bagsæderne og tage det midterste bagsæde i brug. Det gik til nød på den korte halve times tur til lufthavnen, men ville have været langt fra ideelt på længere ture.
Som Chief Brody siger: “We’re gonna need a bigger boat.”
I løbet af sommeren har vi derfor besluttet at skille os af med den ellers fantastiske bil. Fra ønskesedlen fjernes også Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Mercedes-Benz EQC og selvsagt også mindre biler som BMW i4. Dette er biler, vi også har været lune på, og som i en anden situation end vores kunne have været aktuelle.
Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 står tilbage som reelle muligheder, og så skal man heller ikke afskrive BYD Tang og NIO ES8 eller til og med Hongqi E-HS9. Hvis man kan klare sig med kortere rækkevidde, kan man også overveje minibusser som Mercedes-Benz EQV og Volkswagen ID. Buzz.
Enormt bagagerum
Der er flere grunde til, at vi alligevel er landet på Tesla Model Y. For det første er bagagerummet enormt! Og det er før man har medregnet frunken (pladsen under kølerhjelmen), som kan rumme yderligere to kufferter af håndbagagestørrelse. Endelig er den gået fra at have klassens mindste nyttevægt til at have den største, hvilket er tungen på vægtskålen i Teslas favør.
Ladenetværket
En anden ting, jeg og mit rejseselskab har bemærket i sommertrafikken, er køerne ved ladestationerne. Infrastrukturen bliver hele tiden forbedret, men man risikerer stadig af skulle holde i kø i op til en time på travle dage. Vi har flere gange i år kørt en otte-timers rute, og så er det surt at skulle øge transporttiden til ni timer, fordi der ikke er nok ladestandere. Hver gang, vi har befundet os i den situation, har vi misundeligt kunne se Tesla-ejerne kunne vælge og vrage mellem Teslas Supercharger-stationer.
Lydanlægget i Tesla Model Y
En anden grund til at vælge Tesla er for mig lydanlægget. Da jeg for nylig testede Model Y Performance, gik det op for mig, hvor godt premium-lydanlægget faktisk er. Det blæser bukserne af både Bose-anlægget i Ioniq 5 og Nissan Ariya, premium-anlægget i VW ID.4 (og ID.5) samt Dirac-anlægget i BYD Tang. Heller ikke Skoda Enyaq eller NIO ES8 kan være med i denne disciplin, og også B&O-anlægget i Mustang Mach-E kommer til kort, når vi trækker på reserverne (lydkvaliteten er derimod udsøgt). Og fordi jeg er miljøskadet gennem mit job som hi-fi-journalist, kan jeg ikke give køb på lyden.
Skal du have en familie-SUV med et lydanlæg, som slår Tesla, skal du se på Burmester i Mercedes eller Bowers & Wilkins Diamond i BMW iX M60. Og så bliver det dyrt! Og så er vi tilbage ved det med bagagepladsen. For os bliver der ikke plads nok.
Tesla Model Y: Sjov at køre, kedelig at vælge
Efterhånden som der er kommet så mange fine, velkørende og familievenlige elbiler på markedet, virker det som et lidt kedeligt valg at skulle gå efter en Tesla Model Y. Men med vores livssituation lige nu er det den, der kan sættes flest krydser ved.
Heldigvis vandt jeg gehør for at købe Performance-udgaven. Så kan man i hvert fald få en underholdende køretur, selv om man føler sig lidt kedelig udenpå.
Redaktionens anbefalede familiebiler:
Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System
En værdig Mustang
Fords historie har budt på flere uværdige bærere af Mustang-navnet. Det her er ikke en af dem.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline
Endnu bedre med firehjulstræk
Efter at glædesrusen fra det første møde har lagt sig, er konklusionen stadig, at Skoda Enyaq er en rigtig god bil. Selv om der er et par ting, der er begyndt at irritere os.
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
Den mest fornuftige familiebil?
Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.
BMW iX3
BMW’s første elektriske SUV rammer (næsten) plet
Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Lyden af stilhed
Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!
Volkswagen ID.5 GTX
Den fineste ID
Med afrundet bagende er ID.5 den pæneste blandt Volkswagens elbiler. Med firehjulstræk er GTX-udgaven særligt god at køre i, og endelig er lydanlægget helt i orden.
Kia EV6 GT Line
Sjov for hele familien
Hvad får man, når man tager “Årets Bil” og giver den et nyt og mere sporty karosseri, et større batteri og et bedre lydanlæg? Kia EV6 GT Line!
NIO ES8
En moppedreng af en familiebil
Den store kinesiske NIO ES8 er i den grad en familiebil, den giver masser af premium-følelse, og batteriløsningen er genial. Men er det nok?
Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System
Koncertsal på fire hjul
De, der netop har bestilt funklende ny Audi e-tron uden at sætte kryds ved et Bang & Olufsen-lydanlæg, må tilgive os, når vi siger: Au, au, au!
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Premium-lyd fra Sonos
Med Sonos-anlægget som tilvalg kan Audi Q4 e-tron tilbyde federe lyd end søstermodellen/konkurrenten Volkswagen ID.4.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!
BMW iX M60
Fejer konkurrenterne af banen
En sumobryder kan ikke være verdens hurtigste sprinter. Eller hur? Hils på BMW iX M60.
Ford Mustang Mach-E GT
Et bæst af en bil
At køre en Mustang Mach-E GT er som at være helten i en actionfilm. Eller sidde på orkesterplads i operaen.
Tesla Model Y med Premium Sound
Familiebil med fed lyd
Her er Tesla’en til dig, der synes, at Model 3 er for lille og de andre for dyre. Model Y har alt, hvad en almindelig familie har brug for – og lidt til.
Tesla Model Y Performance
Raketfart for hele familien
Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.