Det her ikke en test af BMW’s nye iX (den kommer snart). Men vi har sniglyttet til Bowers & Wilkins-anlægget i den nye iX xDrive 50, og det er værd at ofre et par spalter på, for at sige det mildt.
Den store el-SUV, der allerede er på vej til de første kunder, kan nemlig leveres med det heftigste anlæg hidtil fra Bowers & Wilkins – i nogen bil.
Anlægget tilføjes i konfiguratoren, efter at man har valgt model og udstyrspakke, men er en del af standardudstyret, hvis man vælger den såkaldte Supercharged udgave af iX. Alene anlægget koster omkring 50.000 kroner, men så får man også bedre lyd i bilen, end de fleste har derhjemme.
Alternativet til B&W-anlægget er et surround-system fra Harman Kardon med 18 højttalere, to subwoofere og 655 watt samlet effekt. Det lyder heller ikke værst, men tjek lige, hvad anlægget fra Bowers & Wilkins indeholder:
- 30 højttalere fordelt i hele kabinen
- 1615 W samlet effekt
- Nautilus Diamond Dome diskanthøjttalere fra B&W’s 800-serie
- 4D Exciter-shakers i ryglænet på forsæderne
- 3D-højttalere i loftet
Med højdekanaler, centerhøjttaler og subwoofere under forsæderne er der dækket op til en vild koncertoplevelse – i surround – hvor lyden kommer fra alle sider. Til og med fra nakkestøtterne.
Ud over de i alt fire subwoofere (to under forsæderne og to under bagsædet) er der højttalere diskret placeret under dørhåndtagene og i loftet foran og bagi. De eneste højttalere, man kan se, er B&W’s Diamond Dome diskanthøjtalere med Nautilus-spiralen, der dæmper kompression, som er placeret under bagbelyste metalgitre, og en tovejs centerhøjttaler under et tilsvarende gitter oven på instrumentbrættet.
4D-lyd
Med højdekanaler får man den 3D-effekt, som en godt surround-anlæg kan give, og med vibratorer i ryglænet på forsæderne får man det, B&W kalder 4D-lyd.
De to Diamond Dome-diskanter har kunstig diamant trukket over en kalot, og der sidder en i hver af fordørene, mens centerhøjttaleren og de to diskanter bagi har aluminiummembraner.
De fem mellemtoneenheder har membraner med vævet aramidfiber, som er meget let og samtidig stift nok til, at de ikke forvrænger, når man spiller højt.
Så med fire subwoofere og de allerede nævnte vibratorer lige i nyrerne er det ikke så underligt, at B&W-anlægget i iX kan skræmme livet af hvem som helst.
Fire lydindstillinger
Man skal bare tage et lille dyk ned i BMW’s nye iDrive 8-operativsystem først og vælge lydindstillinger. Der er nemlig flere parametre, der kan indstilles, som man selv vil have det, og fire lydindstillinger, som dækker det grundlæggende.
Studio-indstillingen er den, der giver det mest neutrale, distinkte og fokuserede lydbillede. Concert tilføjer mere surround-effekt og fungerer rigtig godt til live-optagelser, mens On Stage rykker lydbilledet tættere på, lidt som at være en del af bandet på scenen. Back flytter fokus og det meste af lyden om til bagsæderne og dæmper højttalerne foran.
Man kan også justere bas og diskant eller – endnu bedre – bruge equalizeren til at justere frekvensbalancen efter behag. Surround-effekten kan også justeres, og man kan skrue så meget op for vibratorerne i ryglænene foran, at tænderne klaprer i kæften.
Jeg koblede min iPhone til anlægget via Apple CarPlay (Android Auto understøttes også), og fem sekunder senere drønede musikken ud af højtalerne. Jeg forsøgte febrilsk at få BMW’s gesture control til at slå lyden fra ved at vifte med en finger foran skærmen, men det gik for langsomt, så jeg hamrede på pauseikonet og dæmpede lyden.
Med mere moderat volumen som udgangspunkt kunne jeg så nyde Silk Sonics nye album, An Evening with Silk Sonic, på det, der nok er det bedste anlæg i nogen elbil. Sammenlignet med det Bowers & Wilkins-anlæg, man kan få til BMW X5 M Competition, er der tydeligere diskant, bedre integreret lyd fra subwooferne og en vanvittig meget bedre surround-effekt med B&W-anlægget på iX.
Da vi endnu ikke har testet Harman Kardon-anlægget i en iX (det kommer), ved vi ikke, hvor meget bedre B&W-anlægget er, men tidligere erfaringer siger os, at forskellen ikke kun ligger i, hvor højt og klart man kan spille.
Mens Silk Sonic-albummet lød mest medrivende i Concert-indstillingen, var akustisk jazz mere tight, bedre fokuseret og mere dynamisk med Studio valgt, og med et lille løft af diskanten i EQ-indstillingerne var bækkenklangen og overtonerne tydeligere via diamantdiskanterne foran.
Et anlæg for de kræsne
Det er måske ikke alle, der kan se pointen i at bruge så mange penge på et anlæg i en bil. Ikke engang i en så dyr bil som BMW iX 50. Men jeg vil mene, at B&W-anlægget er et must for dem, der virkelig elsker at høre musik i bilen. Måske har de et eksklusivt anlæg derhjemme – hvis ikke får de meget bedre lyd i bilen med dette anlæg, end de får derhjemme!