Det er nogle år siden, vi første gang så 3D-grafikken for den minibus, der skal videreføre arven fra Volkswagens gamle hippiecontainer. Og lige siden vi så de første billeder, har vi ønsket os en!
Nu er lanceringsdatoen endelig klar, og den er sat til den 9. marts. Her regner vi med, at det én gang for alle vil stå klart, hvad den kommer til at koste, hvilken slags batteripakker den får, og andre specifikationer.
The legend returns on 03/09/22! pic.twitter.com/Q4hFyCN5mr
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 6, 2022
Volkswagens CEO, Herbert Diess, afslører på sin Twitter-konto, at VW ID.Buzz vil blive præsenteret den 9. marts.
Premium-minibus
Vi forventer, at ID.Buzz – eller hvad den nu rent faktisk kommer til at hedde – ikke vil stå tilbage for premium-minibussen VW Caravelle. Både når det gælder komfort, plads og udstyr. Der vil også være plads til et ordentligt lydanlæg, så vi håber, at Volkswagen hiver noget særligt op af hatten her.
Hvor premium prisen så bliver, er stadig uvist, men vi forventer forskellige prisniveauer og ydelses- og udstyrspakker.
Selve bilen bliver 4,7 meter lang, hvilket egentlig er ret kompakt. Til sammenligning er Caravelle 4,9 meter lang, mens crossover-SUV’erne ID.4 og ID.5 begge måler 4,6 meter. Det betyder, at ID.Buzz burde kunne være i de fleste garager, forudsat at porten er stor nok til de over 1,9 meter i højden. Buzz er også ca. 10 cm bredere end de nævnte SUV’er, i alt 1,976 meter.
Se en teaser for ID.Buzz her:
111 kWh og 600 km rækkevidde
ID.Buzz bliver ifølge rygterne den første bil på MEB-platformen med et større batteri end 77 kWh. Faktisk skal den største batteripakke være på hele 111 kWh, hvilket vil give en rækkevidde på op til 600 km (WLTP). Den vil også kunne fås med firehjulstræk.
Bagagerummet bliver efter sigende på 600 liter, ud over en stor frunk på 200 liter. Så der burde være plads nok til diverse eskapader!
Spionbilleder af ID.Buzz
Spionbilleder fra tyske Auto Motor und Sport viser, at det nye Folkevognsrugbrød har et ordinært rat i modsætning til konceptmodellens “pilotrat”, der forsvinder ind i instrumentbrættet. ID.Buzz skal nemlig være klar til total selvkørsel, men det bliver garanteret ikke lige med det første.
Billederne viser også, at bilen, der ser ret frisk og frejdig ud i gul og sølv på konceptbillederne, også kan se ret ordinær ud i hvid eller sort.
Vi rapporterer fra lanceringen
Vi lover at rapportere om alle detaljer angående Volkswagen ID.Buzz (eller bliver det mon ID.6?), så snart vi får dem den 9. marts.