DS 3 Crossback E-tense var et rigtigt hyggeligt bekendtskab, da vi testede den i foråret. Den kompakte femdørs-elbil glimtede med en kørekomfort, som ingen i samme klasse kommer i nærheden af.
Nu skal den hedde DS 3 E-tense, og dét markerer nogen vigtige opgraderinger for den smarte lille bil.
Det kan ikke ses på billederne, men et nyt batteri på 54 kWt – eller 51 kWt netto – øger rækkevidden fra 341 til 402 km, baseret på WLTP-standarden.
Samtidig får den noget, vi savnede i vores test, nemlig flere kræfter. Den nye motor yder 156 hestekræfter i DS 3, og vi synes, den fortjener det.
Denne elmotor er kombineret med et gearskifte tilpasset landevejskørsel, og er designet til at sænke forbruget til meget respektable 12,6 kWt pr. 100 kilometer.
Det kan se ud til, at DS er lydhøre over for kritik, for de har også opgraderet bilens infotainment, med en ny 10,3 tommer touchskærm, og DS iris-operativsystem, med widgets – eller apps, om man vil.
Skærmen i midterkonsollen, instrumentskærmen og head-up-skærmen foran føreren, kan konfigureres efter ønske, og med OTA (over the air-opdateringer) og 4G-forbindelse kan softwaren nemt opdateres hjemme i garagen.
Den leveres ifølge DS med nye 17- eller 18-tommers fælge med klasse A+ dæk, og optimeret aerodynamik. Kigger man på billederne, kan man se de nye forlygter, hvor LED-lys er standard. På siderne har den fået LED-striber, der fungerer som kørelys.
DS 3 E-Tense er først på vejene i februar 2023, men kan formodentlig bestilles allerede nu.
Peugeot e-208
Slægtningen fra Peugeot, den kompakte e-208, får også en tilsvarende opgradering med 156 hk elektromotor på forhjulene, øget rækkevidde fra 362 til 400 km, og det samme batteri på netto 48 kWt, som e-308 og e-308 SW.
e-208 leveres ikke før foråret 2023.
DS 3 Crossback E-Tense og fem andre elbiler får længere rækkevidde
Vil kunne køre længere på det samme batteri.