Alle husker Docs ombyggede DeLorean, der flyver et minut ud i fremtiden med en forfjamsket hund bag rattet og en chokeret Marty McFly, der filmer det hele, i Robert Zemeckis’ klassiske film Tilbage til fremtiden.
Scenen var nok filmens mest ikoniske, og bilen fik efterfølgende legendestatus. Hvilket måske ikke var helt fortjent. Den var flikket sammen af ufaglærte arbejdere i Nordirland og havde en blodfattig V6’er fra PRV med sølle 132 hk under motorhjelmen, som kun gav moderat fremdrift.
Det har nu aldrig forhindret folk i at dreje hovedet, hvis Giorgetto Giugiaros skarpe linjer skulle glide forbi, og bilen med det silkematte aluminiumkarosseri har prydet mangt et drengeværelse på plakater. For nylig forlød det så, at DMC DeLorean snart er tilbage i form af en helelektrisk batteribil.
Det er dog ikke den, vi ser her, for det er originalen, men i en batterielektrisk udgave kaldet e-Lorean.
Den er et projekt lavet af bilsamleren Armin Pohl, der ejer Wunderkind Invest, og E-Works Mobility. Den gamle PRV-blok er ingen steder at se; i stedet har bilen et 35 kW batteri og en elmotor, der yder omkring 300 hk.
Det giver ikke nogen voldsomt stor rækkevidde, men holder til 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Hvilket måske heller ikke er specielt imponerende i disse batterielektriske tider, men i betragtning af at originalen brugte godt ti sekunder på den samme øvelse, er det slet ikke værst.
Bremser, dæmpere og affjedring skal være tilpasset den nye drivlinje, og folkene bag projektet bedyrer, at den kører meget bedre end originalen. Som ofte blev modificeret af ejerne, der hurtigt fandt ud af, at den hverken accelererede, styrede eller bremsede, som man forventer af en sportsvogn.
e-Lorean er også udstyret med et ret heftigt anlæg fra Dynaudio. Som dog ikke er færdigudviklet. Derfor ville Dynaudio ikke fortælle så meget om det, så vi kan kun gætte på, om det er på Contour– eller Confidence-niveau.
Det får vi sikkert at vide senere. I mellemtiden kan man altid drømme om, hvordan en elektrisk DeLorean med modificeret chassis er at køre …
Nej ikke aluminium, men rustfrit stål