Japanske Suzuki er endelig trådt ind i den elektriske tidsalder i tæt samarbejde med Toyota. Under lanceringen i Milano præsenterede producenten sin første elbil, e-Vitara, som vil blive sat i produktion i foråret 2025.
Projektet bakkes op af to af Japans største bilproducenter. Toyota ejer en lille del af Suzuki, og de to har tidligere samarbejdet om både teknologi og modeller. Nu tager de det næste skridt sammen med en fælles elbilplatform kaldet HEARTECT-e.
Toyota vil også sælge sin egen version af bilen, sandsynligvis under sit bZ electric-mærke. Det minder om samarbejdet mellem Toyota og Subaru, hvor bZ4X og Solterra deler det meste af teknologien.
Velkendt navn, ny bil
Den nye elbil har samme navn som den kompakte Vitara-model, men er faktisk en helt ny bil. Med en længde på 4,27 meter er e-Vitara 10 centimeter længere end den nuværende Vitara og har samme størrelse som Volkswagen ID.3. Akselafstanden på 2,7 meter er også den samme som ID.3 og betydeligt længere end Vitaras 2,2 meter. Det lover godt for pladsen indeni.
Der vil være to batterimuligheder: 49 og 61 kWh. Med det mindste batteri og forhjulstræk skulle rækkevidden være over 320 kilometer, mens 61 kWh-versionen med firehjulstræk skulle klare omkring 400 kilometer. Det er med andre ord ikke en bil, man tager på ferie med i Europa, men i hverdagen er det formentlig mere end rigeligt. Vi forventer også, at det “fornuftige” batteri afspejles i prisen.
Designsprog for en SUV
Suzuki har valgt et designsprog, der kombinerer den moderne fornemmelse af en elbil med den robuste karakter af en SUV. Det er tydeligt i det kantede designsprog og den oprejste SUV-profil.
Interiøret er blevet kraftigt moderniseret i forhold til Vitara med et digitalt instrumentbræt, der smelter sammen med infotainmentskærmen. Klimakontrollen har sine egne fysiske knapper, og der er lagt vægt på praktiske løsninger som trådløs telefonopladning og mange USB-porte.
Firehjulstræk
Som det passer sig for Suzuki, kan du vælge e-Vitara med firehjulstræk. Som man kunne forvente, bruger den separate elmotorer foran og bagpå, og der er en separat offroad-tilstand, som gør det lettere at komme rundt på vanskelige overflader.
Fremstillet i Indien
Produktionen vil finde sted i Indien, hvor Suzuki har etableret sit center for elbiler. Salget i Europa starter i sommeren 2025, men det vides endnu ikke, hvornår bilen kommer til Sverige.
Suzuki har tidligere lovet fem elbiler inden 2030, men disse planer er nu sat på standby. Virksomheden vil først se, hvordan markedet udvikler sig, ikke mindst på grund af den stigende konkurrence fra billige kinesiske elbiler.
Prisen på Suzuki e-Vitara er ikke kendt. Men VW ID.3 med et 52 kWh batteri starter ved 260.000 kroner, mens den kompakte SUV Kia EV3 starter ved 270.000 kroner med et 58,3 kWh batteri. Begge med forhjulstræk.
Mere info: suzuki.dk