Elektriske både er ikke noget nyt – der er flere af dem, end du måske tror. Alt fra ganske almindelige skrogbåde med en elmotor til store færger med flere elmotorer. De har alle én ting til fælles: De pløjer vandet med et forskydningsskrog, som sammen med den øgede vægt på grund af batterierne gør, at de bruger meget strøm på turen over vandet.
Det går ud over rækkevidden, og det er ikke ualmindeligt, at man er nødt til at genoplade selv efter en kort tur på havet.
Løsningen på problemet er en drivlinje, der er så effektiv som muligt.
Svenske Candela mener at have fundet en smartere måde at fremstille elbåde på ved at bruge hydrofoiler til at løfte skroget fri af vandet.
Hydrofoil
Når båden ligger på vandet, ligner den en topmoderne daycruiser – som kunne være fra Fjord eller Nimbus. Men Candela er en ret nystartet virksomhed, grundlagt i 2014 af Gustav Hasselskog. Her udvikles udelukkende elbåde, og C-8 er den første i det, der skal blive en serie af både med elmotorer og batterier.
Candela planlægger blandt andet små færger med hydrofoiler, der kan transportere passagerer stille og miljøvenligt fra A til B.
Polestar edition
Men den udgave, vi prøvede, var en C-8 Polestar edition. Det vil sige, at den har designelementer fra Polestar, hvilket bl.a. ses på sædebetrækkene og flere af designdetaljerne. C-POD-motoren drives af den samme 69 kWh batteripakke, som vi kender fra Polestar 2 Standard Range.
Det giver en C-8 en rækkevidde på op til 57 nautiske mil, eller cirka 100 kilometer, hvis man holder en marchhastighed på 22 knob.
Lavere forbrug
Candela mener, at det giver C-8 en rækkevidde, som er to til tre gange længere end konventionelle elektriske speedbåde med fortrængingskrog. Det skyldes i høj grad hydrofoilerne, som løfter skroget fri af vandet, når hastigheden passerer 16 knob.
Interessant nok er forbruget lavere, når båden svæver på hydrofoilerne ved 16 knob, end når den går med skroget i vandet ved 12 knob. Candela vurderer, at hydrofoilerne reducerer energiforbruget med op til 80 procent, sammenlignet med konventionelle både.
Sådan er den at sejle
Vores prøvetur inderst i Oslofjorden var hverken lang eller udfordrende. Skyfri himmel og minimalt med bølger er ikke en udfordring for nogen båd. Men det gav os et indtryk af, hvordan en Candela C-8 opfører sig på havet.
Med en længde på 28 fod er det ingen lille daycruiser; den har siddepladser til 8 voksne og en kabine foran. Båden kan i øvrigt leveres i en 29 fod lang åben udgave a la en skærgårdsjeep, men drivlinjen er den samme.
Som med alt andet, der bruger en elmotor, høres der kun en svag summen fra båden, når man lægger fra. Ved lav hastighed kan man høre bølgeskvulpene, men båden ligger stabilt på vandet, og man mærker ikke meget til vibrationer. Båden er relativt let med en egenvægt på 1.600 kg. Til sammenligning vejer en Windy 27 fods daycruiser med benzin- eller dieselmotor omkring 2,8 tons.
En C-8 stikker ca. 1,5 meter dybt, men når hastigheden øges, løfter hydrofoilerne langsomt båden op over vandet, så den formelig svæver over vandet med op til 27 knob.
Det eneste, man kan høre, er den svage summen fra de to propeller og de krusninger, som hydrofoilerne laver, når de rammer bølgerne. Man kan sagtens føre en samtale uden at hæve stemmen, selv ved 27 knob, og man har ikke fornemmelsen af fart, før man oplever, at båden faktisk er meget hurtigere end andre både på havet.
Hvis man skal passere en revle på vandet, kan man hæve hydrofoilen og motoren, og så har man 80 cm at gøre godt med. Jeg ved ikke, om jeg ville risikere at flyve over på hydrofoilen i høj fart. For som altid på havet er sikkerhed regel nummer ét.
En af de ting, der adskiller en hydrofoilbåd fra for eksempel en Windy med duoprop, er, at den har brug for lidt mere plads til at vende rundt. Båden lægger sig ikke lige så meget, når man svinger, og selv om hydrofoilerne bevæger sig, svinger de ikke med, når man drejer på rattet. Det kræver lidt tilvænning, men båden føles rolig og stabil, når den svæver på hydrofoilerne, og som nævnt ovenfor er forbruget da på sit laveste.
En Candela C-8 er ikke en billig båd. Heller ikke sammenlignet med mere konventionelle både af samme type og størrelse, men man behøver ikke fylde diesel på for et femcifret beløb, og man får oven i købet en stille rejse henover vandet.
Candela C-8 fakta:
- Elektrisk hydrofoilbåd, som bygges uden for Stockholm.
- Vakuumstøbt kulfiberskrog
- Kapacitet 8 personer
- Batteripakke og ladeteknologi leveres af Polestar. Batterikapaciteten er 69 kWh, og maksimal ladeeffekt er 135 kW.
- Direkte drevet motor
- Rækkevidde på 57 nautiske mil / 106 km ved 22 knob (cruisefart/marchfart).
- Topmodellen hedder Polestar Edition. Ud over at dele batteri og ladeteknologi med Polestar 2 har Candela C-8 Polestar Edition:
- Gråfarvet skrog
- Specialdesignede sæder med ekstra polstring
- Skroget komplementeres af en lysere grå nuance om bord for at give båden et elegant og stilrent udtryk, som forstærkes yderligere ved at bruge det samme maritimt certificerede stof på alle bløde overflader – fra sæder, hynder og liggestole til væg- og loftpaneler.
- Hydrofoiler og detaljer i Swedish Gold.
- Pris fra 400.000 EUR / 450.000 USD. Forventet levering fra juni 2024.