3-serien har længe været BMW’s bedst sælgende modelserie, og mange har nok ventet på, at den også skulle blive batterielektrisk. Det bliver den nu, men man kan desværre ikke købe den. Ikke herhjemme, i hvert fald.
BMW i3 eDrive35L, som den hedder, bliver nemlig kun tilgængelig på det kinesiske marked og fremstilles hos BMW Brilliance Automotive i Shenyang i Kina.
At den hedder i3, virker måske lidt underligt for os herhjemme, der har set en helt anden i3 på vejene siden 2014, men det giver trods alt mere mening, at en 3-serie hedder i3.
Bilen, der er baseret på samme platform som den nuværende 3-serie, har fået 11 cm længere akselafstand (296 cm) – deraf L’et i navnet – og BMW er heller ikke mere beskedne, end at de kalder i3 eDrive35L en limousine.
Det batterielektriske ser ud til at være hentet fra BMW iX3. Altså en 286 hk (210 kW) elmotor på baghjulene med et 66,1 kW batteri, som giver en rækkevidde på 526 km. Vel at mærke efter den kinesiske CLTC-standard og ikke WLTP, som vi er vant til at have med at gøre.
Forbruget på 14,3 kWh er ligeledes opgivet efter kinesiske standarder.
Chassiset på den 487 cm lange version af 3-serien er angiveligt tunet til kinesiske veje, og den er ikke ligefrem en sinke. 6,2 sekunder skal 0-100 km/t tage.
Ladetiden fra 10 til 80 procent er opgivet til 35 minutter, og bilen kan tage 95 kW fra hurtigladere og har en indbygget oplader (OBC) på 11 kW.
Nu vi er ved tal, så er bagagerummet heller ikke noget at skamme sig over. 410 liter er trods alt 35 liter mere, end man får i hybriden 330e, og 60 liter under lastvolumen i i4.
Indvendig vil man hurtigt genkende BMW’s OS8-styresystem og iDrive fra førnævnte i4, og med i3 eDrive35L har BMW fem elbilmodeller, hvis man ikke medregner Mini Cooper SE.