Mange har nok ventet på, at Mercedes ville lancere en elektrisk E-Klasse. Her tænker vi ikke kun på taxabranchen, der har al mulig grund til at glæde sig over den opgivne rækkevidde på 660 km (EQE 350), men også på dem, der leder efter et alternativ til f.eks. Tesla Model S. Som er en elbil i samme størrelse og prisklasse.
Men tilbage til EQE. Den kommende elektriske E-Klasse er baseret på en kortere version af EVA 2-platformen, som EQS er bygget på, og EQE får også mange af de teknologiske innovationer fra EQS.
Bl.a. er den næsten heldækkende MBUX-skærm – kaldet Hyperscreen – tilvalgsmulighed på EQE, som ser ud til at være en god del mere rummelig indeni end den nuværende E-Klasse med stempelmotor.
Akselafstanden er strukket til 312 cm, hvilket giver ekstra god benplads bagi, og førersædet er trukket længere frem i kabinen. Totallængden på EQE 350 er 4,95 m, så der er ikke nogen lillebil, vi ser her. Alligevel har Mercedes kun formået at få en bagagevolumen på moderate 430 liter. Hvilket jeg gætter på, at taxabranchen ikke bliver helt så glad for.
Stort batteri
Mercedes siger, at EQE 350 – som bliver lanceringsmodellen – får et 90 kWh batteri, der skal give en rækkevidde på op til 660 km. Forbruget opgives til 15,7-19,3 kWh pr. 100 km, og en 215 kW (292 hk, 530 Nm) elektromotor driver baghjulene på EQE 350.
Den indbyggede oplader understøtter 11 kW, men kan også bestilles med 22 kW kapacitet, mens hurtigopladning er opgivet til 170 kW, og Mercedes siger også, at man kan lade op til 250 km’s rækkevidde på kun et kvarter.
EQE kommer selvfølgelig med to elmotorer og 4Matic firehjulstræk samt og mere effekt – de siger i første omgang op til 500 kW (680 hk). Og med momentfordeler – Torque Shift – som er hurtigere og mere energieffektivt end mekanisk kraftoverførsel til for- og bagaksel.
Priserne er ikke klar, men det forventes, at EQE vil ligge et stykke under EQS, som starter på 930.000 kroner.