At den elektriske luksusbil Taycan har været en succes for Porsche er hævet over enhver tvivl. 20.000 enheder blev leveret det første år, 2020, mens tallet blev fordoblet året efter. Tallene for i år vil sandsynligvis være nogenlunde de samme som sidste år. Der er kun to Porsche-modeller, der har solgt bedre på verdensplan, nemlig SUV’en Cayenne og den kompakte SUV Macan. Når Porsche Macan nu kommer i en elektrisk udgave, spår vi derfor, at den vil overgå Taycan med store marginer.
80.000 om året
Og det ser ud til, at Porsche er enig, for den tyske sportsvognsproducent har som mål at køre 80.000 elektriske Macan’er af samlebåndet om året. Det svarer til antallet af dagens model med forbrændingsmotor. Dette blev afsløret af Porsches produktionschef Albrecht Reimold til tyske Automobilwoche (og søstermagasinet Automotive News):
– Vi producerer mere end 80.000 enheder om året af den nuværende generation. På længere sigt planlægger vi også at producere den helelektriske Macan i samme skala.
Den elektriske Porsche Macan skal som udgangspunkt sættes i produktion i løbet af 2023 i Leipzig, hvor den nuværende model også produceres. De elektriske og fossile versioner vil blive produceret side om side i ca. to år, før planen er at udfase det fossile brændsel i løbet af 2025.
Forsinket
Den nye Macan rammer næppe asfalten næste år. Porsche har nemlig bekræftet, at markedslanceringen vil finde sted i 2024. Både Macan og søstermodellen Audi Q6 e-tron, som deler PPE-platformen, bliver et år forsinket, fordi Volkswagen-koncernens softwareafdeling er bagud med udviklingen af softwaren. Denne forsinkelse er et efterslæb fra tidligere, hvilket siges at have været årsagen til, at CEO Herbert Diess blev fyret i sommer.
Elektrisk Porsche Macan blir vigtig
Den elektriske Macan bliver en vigtig bil for Porsche. For det første elsker folk SUV’er, og for det andet vil den helt sikkert være væsentligt billigere end Taycan (selv om vi ikke har en pris endnu). Derfor har producenten ikke råd til at begå den samme fejl, som Volkswagen gjorde med ID.3, ved at lancere en bil med halvfærdig software.
Porsche Macan i en elektrisk udgave bliver som nævnt en kompakt SUV, bygget på Premium Platform Electric-platformen (PPE) som er udviklet af Porsche i samarbejde med Audi. Den understøtter 800 volt-opladning op til 270 kW, og hvis den følger i fodsporene på konceptbilerne Audi A6 e-tron og A6 Avant e-tron, vil den have en rækkevidde på op til 700 kilometer (WLTP). Men en konceptversion er noget ganske andet end en produktionsbil, og desuden har SUV’er en tendens til at have mere luftmodstand end sedaner, så vores mavefornemmelse siger godt 600 km.
Kilder:
Men man skal have en rig onkel for at købe den ligesom med galaxy z4 så ret irrelevant