Skoda har fået god succes med sin første elektriske familiebil, crossover-SUV’en Enyaq iV. Med god rækkevidde og køreegenskaber, og med meget mere elegant og brugervenligt instrumentpanel – og større luksusfølelse – end Volkswagens søstermodeller ID.4 og ID.5.
Efter Enyaq kommer turen til den mere kompakte Elroq i 2024, og derefter kommer den lillebitte City-SUV i 2025. Alle de kommende bilmodeller vil få et nyt og mere moderne udtryk, som Skoda kalder Modern Solid. Og desuden nyt Skoda-logo.
Elektrisk stationcar
Skoda afslører samtidig planerne om en elektrisk stationcar. Den bliver en mellemklassebil på 4,6 meter, en anelse kortere end den populære Octavia. Vi forventer dog, at den får mindst lige så god plads, med længere akselafstand, kortere køler og et helt fladt gulv.
Skoda er ikke først med en elektrisk stationcar. Den ære tilfalder, så vidt vi ved, MG med MG5 Electric. Derudover har vi den kommende Audi A6 Avant, bygget på den nye premiumplatform PPE, som Audi deler med Porsche. A6 Avant bliver garanteret meget dyrere end noget, der rulles ud fra Skoda-fabrikken.
Også Volkswagen forventes at overhale Skoda i kampen om at lancere en stationcar, for den store sedan ID.7 lanceres i kombiversion allerede i foråret. Og har du lyst til en Opel Astra i helelektrisk udgave, kan du konfigurere din egen allerede til sommer. Men den er baseret på den fossile version og får en opgivet rækkevidde på sølle 400 km (WLTP). Ikke noget at rejse på Europa-ferie med.
Ikke meget konkret viden
Vi har kun fået et par enkle illustrationer af Skodas stationcar, men skal man dømme ud fra disse, vil formen minde en del om en SUV, bare lavere. Det kan nok til dels skyldes de store hjul. Det eneste, der gør os lidt skeptiske med hensyn til plads, er den skrånende bagrude, som vi ved stjæler bagageplads.
Skabt til at være praktisk
En stationcar har en stor opgave. Her gælder det om at maksimere pladsen, så familier med op til tre børn kan sidde komfortabelt, samtidig med at der er plads nok til at have alt familiens habengut med på tur.
Man kan sige det samme om SUV’er, men i den traditionelle SUV har man i langt højere grad prioriteret offroad-egenskaber for at kunne klare opstigningen ad stejle veje til ferieboligen.
Det er heller ikke til at komme uden om, at mange køber bil – også SUV – efter udseende. Et spændende ydre betyder gerne mange seje former på karosseriet, som koster på den indvendige plads. Derfor er det måske ikke så sært, at der er vældig mange SUV’er derude, især crossovers, som er meget større udenpå end indvendig.
Stationcars har traditionelt en langt mere praktisk rolle. En rolle som Skoda har mestret til fulde, med Octavia og den endnu større Superb, begge med mest plads i hver sin klasse.
Skodas kommende elektriske stationcar skal fylde skoene efter Octavia – en formidabel opgave.
Batteri og rækkevidde
Det står intet i pressemeddelelsen om rækkevidde eller batteristørrelse. Men eftersom Skoda bruger VW’s MEB-platform, er vi så godt som sikre på, at det vil dreje sig om batterier på henholdsvis 58 kWt netto og 77 kWt. Men – da Volkswagen lancerede sin store sedan ID.7, blev der afsløret en kommende batteripakke på 86 kWt, som skal give den en rækkevidde på op til 700 km (WLTP) på én opladning. Det bliver spændende at se, om Skodas stationcar også vil blive udbudt med det store batteri, og hvad rækkevidden – og ikke mindst prisen – bliver.
Hvad ved vi om prisen?
Bilen har ikke engang fået et navn, så prisen kan vi kun gisne om. Men den skal lanceres i 2026, som i bilverdenen er ganske snart, så vi forventer mere information om ikke alt for længe.
Vi ved, at crossover-SUV’en Enyaq iV starter på 375.995 kroner med baghjulstræk og det mindste batteri. Der er ingen grund til at tro, at stationcaren vil afvige ret meget fra denne.
Vision 7S
Samme år som stationcaren lanceres, altså 2026, rulles en større SUV af samlebåndet. Denne går foreløbig under navnet Vision 7S, men vil garanteret blive omdøbt før lancering.
Der er tale om en stor 7-sæders med en længde på omkring 4,9 meter. Det samme som Audi Q8 e-tron, og cirka 10 cm kortere end Tesla Model X. Vision 7S får ‘digitale vægge’ i bagsædet, som børnene kan tegne på, og både skærme og rygsæk kan fæstes på stoleryggen foran dem.
Læs hele pressemeddelelsen her.