Mange havde håbet på en Tesla Model 2, men Elon Musk afslørede ingen nye modeller i løbet af Tesla Investor Day den 1. marts i Austin, Texas.
I stedet handlede det om en ny gigafabrik i Monterrey, Mexico, en ny batteri-elektrisk platform med mere omkostningseffektiv batteriteknologi – og et mål om at producere 20 millioner biler inden 2030.
I præsentationen, der varede over fire timer (!), lancerede Musk Tesla Motors Master Plan part 3. Musk fortalte, at Tesla har som mål at halvere produktionsomkostningerne, og at den næste generation af batterielektriske Tesla-modeller vil blive produceret på en ny platform og bygget med en høj grad af automatisering på den nye gigafabrik i Mexico.
En stor del af omkostningsbesparelserne kommer fra mere effektive produktionslinjer. Batterier, der er integreret i bilens struktur, mere effektiv montering på mindre plads og flere parallelle arbejdsprocesser skal afkorte den tid, det tager at producere en bil, og dermed også omkostningerne pr. bil.
På den måde vil Tesla kunne bringe prisen på den kommende Model 2 – eller hvad den nu kommer til at hedde – ned mod 25.000 dollars.
Cybertruck før Tesla Model 2
Tesla meddelte også, at man vil gå væk fra rare earth metals (sjældne jordmetaller) i den fremtidige produktion og reducere indholdet af siliciumcarbid (SiC) i drivlinjen med 75 procent.
Cybertruck kommer tættere på, og Tesla antyder, at den vil blive sat i produktion i løbet af sommeren 2023, og at Tesla vil levere de første biler i 2024. Den skal produceres med mindre elektronik, og med 48 Volt-teknologi med lavere strømstyrke (Ampere) end normalt. Dette reducerer behovet for lange og kraftige kabler og skulle ifølge Tesla resultere i et betydeligt lavere energitab.
Endnu en ny model?
Ifølge Tesla udvikler og producerer virksomheden 85 procent af den elektroniske styring i sine biler. Fra næste generation er målet at producere 100 procent af elektronikstyringen, herunder også softwaren, som bliver stadig mere avanceret. F.eks. indsamles kollisionsdata i en database, som bruges til at foretage forbedringer i den fremtidige software, f.eks. hvornår sikkerhedsselerne skal strammes og løsnes, og hvordan man undgår forhindringer, der kan føre til en kollision.
Et af de utallige skærmbilleder fra den lange præsentation viste Teslas modelprogram. På venstre side af Semi-lastbilen er de fire nuværende modeller. På højre side genkender man umiddelbart Cybertruck, men under to hvide lagner er der to kommende modeller.
Hvis den ene af dem er Tesla Model 2, Model Q eller Model A, eller hvad den nu kommer til at hedde, er spørgsmålet: Hvilken model gemmer sig under det andet lagen?