Snart får vi en helt ny tilføjelse til Mercedes’ elektriske familie at se. EQT er en minivan – eller MPV, om man vil. Den lægger sig under vanen EQV i størrelse og bør derfor have bedre kørekomfort, samtidig med at den er rummelig nok til en familie med tre-fire unger. EQT bliver også billigere end EQV, der starter ved 635.720 kroner.
En minivan er egentlig den perfekte familiebil. Mere plads end i en almindelig stationcar eller SUV og med bedre køreegenskaber end en stor van. Problemet på vores breddegrader er bare, at minivans generelt ligger alt for højt i pris for den almindelige småbørnsfamilie, og derfor ser man ikke mange af dem på de nordiske veje. Der er dog nogle hæderlige undtagelser, såsom Ford S-Max, VW Sharan og Renault Grand Scenic.
Mercedes EQT Concept
Men det kan ændre sig med den kommende Mercedes EQT. Mercedes siger følgende om konceptbilen, som snart vil blive sat i produktion:
“Concept EQT (længde/bredde/højde: 4945 x 1863 x 1826 mm) har skydedøre på begge sider med ekstra stor åbning, så begge de store sæder i tredje række er let tilgængelige. Tre barnesæder kan fastgøres ved siden af hinanden på anden sæderække. En panoramatag med stjernehimmel lyser interiøret op.
Køretøjets elegante flaskedesign, der buer sig konisk fra front til bagende, får bilen til at se længere ud. Den skarpt skrånende bagende med komfortabel, vertikal bagklap og vindue giver et ekstra rummeligt bagagerum. Hvis der er behov for mere plads, kan sæderne i tredje række lægges ned eller fjernes helt, så der er plads nok til en barnevogn, et hundebur og andet fritidsudstyr.”
Mercedes EQT bliver tilgængelig med fem eller syv sæder, og bagagerummet bliver altså stort, selv om antal liter ikke er specificeret endnu. Vi kan i hvert fald se på et af billederne, at man kan placere et skateboard af typen longboard på tværs bag den tredje sæderække.
MBUX infotainment
Infotainment-systemet bliver Mercedes’ eget MBUX, der har ret velfungerende stemmestyring på de nordiske sprog, som vi sidst erfarede med den luksuriøse S-Klasse.
Skærmen har “høj opløsning”, men størrelse i tommer bliver ikke nævnt. Her får man adgang til GPS og forskellige kørselstilstande, og man får også et overblik over ladestationer og elektrisk rækkevidde samt optimeret ruteplanlægning baseret på resterende rækkevidde, vejr og trafikbillede.
Lyd fra Burmester?
Både EQC, EQA og luksus-sedanen EQS fås med lydanlæg fra Burmester, og selv om behovene hos en småbørnsfamilie nok er lidt anderledes, så håber vi, at EQT også kan specificeres med sådan et anlæg. Den store kabine er optimal til god placering af højttalerne, og hvad kan vel gøre bilferien bedre end god musik med ordentlig lyd?
Det skal siges, at interiørbillederne af konceptbilen ikke viser de karakteristiske Burmester-diskanter, så her må vi vente på yderligere information.
Rækkevidde?
Rækkevidden er ikke specificeret, men et af billederne af EQT viser en forventet resterende rækkevidde på 265 km. Det behøver ikke at betyde noget. Det er helt urealistisk at tro, at den ikke som minimum vil matche den større EQV, der er opgivet til 357 km (WLTP) med 90 kWh netto batterikapacitet.
Læs, hvad Mercedes selv siger om EQT, her.