For mange mennesker dør i trafikken, mener Europakommisionen, der derfor sammen med Europa-Parlamentet har vedtaget den såkaldte forordning “om krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af køretøjspassagerer og bløde trafikanter.”
Regelsættet stammer fra 2019, men trådte i kraft i sidste uge, og bag den mundrette titel gemmer der sig en række tiltag, som i løbet af få år fundamentalt vil forandre bilparken i EU-landene.
Fra og med nu skal alle helt nye bilmodeller, som bliver lanceret i EU-landene, bl.a. leve op til følgende krav:
- For alle køretøjer (dvs. biler, varevogne, lastbiler og busser): intelligent farttilpasning, bakdetektion med kamera eller sensorer, trætheds- eller distraktionsadvarsel, hændelsesdataloggere og nødbremsesignal
- For personbiler og varevogne: andre funktioner såsom vognbaneassistance og automatiske bremsesystemer
- For busser og lastbiler: teknologier til bedre opdagelse af mulige blinde vinkler, advarsler for at undgå sammenstød med fodgængere eller cyklister og dæktryksovervågningssystemer.
Fra 7. juli 2024 gælder reglerne ikke blot for nye modeller men for alle nye biler, der bliver solgt noget sted i EU. Det skal understreges, at reglerne dermed ikke gælder for brugte biler, som kom på markedet eller blev købt, inden reglerne trådte i kraft.
Bemærkelsesværdige er især to blandt de mange nye regler, nemlig kravene om “intelligent farttilpasning” og “hændelsesdataloggere”.
Intelligent farttilpasning er nemlig et andet ord for adaptiv fartpilot, og i selve lovteksten står der følgende om den nu obligatoriske tekniske indretning:
“2. Systemer til intelligent farttilpasning skal være i overensstemmelse med følgende minimumskrav:
a) føreren skal gennem speederen eller gennem dedikeret, hensigtsmæssig og effektiv feedback kunne gøres opmærksom på, at den gældende hastighedsgrænse overskrides
b) det skal være muligt at frakoble systemet; der kan stadig gives oplysninger om hastighedsgrænsen, og intelligent farttilpasning skal være i normal driftstilstand ved hver aktivering af køretøjets hovedkontakt
c) den dedikerede og hensigtsmæssige feedback skal være baseret på oplysninger om hastighedsgrænser, som indhentes ved observation af vejskilte og -signaler baseret på infrastruktursignaler og/eller elektroniske kortdata, som er tilgængelige i køretøjet
d) systemet må ikke påvirke førerens mulighed for at overskride systemets anbefalede køretøjshastighed
e) dets præstationsmål fastsættes med henblik på at undgå eller minimere fejlprocenten under faktiske kørselsforhold.”
Mange biler er allerede i dag udstyret med en adaptiv fartpilot, som i praksis fungerer som beskrevet i lovteksten, men nyt er det altså, at alle biler ved lov SKAL have en sådan løsning indbygget.
Dertil kommer, at man ikke permanent skal kunne slå fartpiloten fra. For som der står under punkt b): “intelligent farttilpasning skal være i normal driftstilstand ved hver aktivering af køretøjets hovedkontakt”. Der bliver dog ikke tale om, at bilen decideret skal kunne forhindre dig i at køre for stærkt.
Den anden kontroversielle del af regelsættet drejer sig om de såkaldte “hændelsesdataloggere”, der er et andet ord for den samme type sort boks, som i dag sidder i alle flyvemaskiner for at hjælpe myndighederne med at opklare, præcis hvad der gik galt i tilfælde af uheld.
Det er også formålet med kravet om at udstyre alle nye biler med en sort boks.
I lovteksten står der bl.a.:
“De data, som de kan optage og lagre vedrørende perioden kort før, under og umiddelbart efter en kollision, skal omfatte køretøjets hastighed, opbremsning, position og hældning på vejen, alle dets sikkerhedssystemers tilstand og tilkoblingsgrad, det køretøjsmonterede 112-baserede eCall-system, bremseaktivering samt andre relevante inputparametre for de aktive sikkerheds- og antikollisionssystemer, idet det sikres, at dataene er tilstrækkeligt nøjagtige og robuste.”
Den sorte boks skal altså med andre ord konstant registrere bilens fart og position, så myndighederne efterfølgende kan konstatere, om føreren har kørt for stærkt, og man vil til enhver tid kunne se, hvor bilen har befundet sig på et hvilket som helst givent tidspunkt.
Ifølge reglerne skal de indsamlede data i den sorte boks dog være anonymiseret for at sikre imod misbrug, og de må kun eksistere i et “lukket kredsløb”. Data må også kun stilles til rådighed for myndighederne i forbindelse med bilulykker.
Så må vi jo håbe, at polit og andre myndigheder holder sig til det …
Vil redde liv
Europakommissionen forventer, at det nye regelsæt vil redde mange liv.
“De nye sikkerhedsforanstaltninger vil være med til bedre at beskytte passagerer, fodgængere og cyklister i hele EU og forventes at redde mere end 25 000 liv og undgå mindst 140 000 alvorlige personskader indtil 2038,” står der således i pressemeddelelsen.
Den fuldstændige forordning kan læses her.