Den camouflerede Mini på billederne er femte generation af Mini, der her ses ved sneføretest i Arjeplog i det nordlige Sverige. Det er på en måde også den første generation i en ny serie af batterielektriske Mini-udgaver, og tredørsudgaven på billederne kommer allerede i 2023.
Den erstatter den nuværende Mini Cooper SE, der med en anslået rækkevidde på 225-234 km ligger i den lave ende, hvad rækkevidde angår.
Den nye version får en større batteripakke – efter sigende i størrelsesordenen 60 kWh, hvilket kan give en rækkevidde på op til 400 km – og bliver sandsynligvis udstyret med 5. generation af BMW’s elektromotor.
Om tredørsversionen får firehjulstræk, er endnu usikkert. Men det får Mini Countryman garanteret, som er Mini’en til børnefamilier, der har brug for mere plads. Tredørsudgaven ser – heldigvis – ikke ud til at vokse noget særligt i størrelsen, selv om den virker gigantisk ved siden af Alec Issigonis originale Mini.
Ifølge Car Magazine skal nogle af de kommende batterielektriske Mini’er bygges i Kina, og de mener også, at BMW har planer om at genoplive Paceman som en kompakt firedørs elbil med firehjulstræk.
Det sker næppe før i 2024, og den vil i så fald blive en af meget få minibiler (ikke at forveksle med Mini-biler) med firehjulstræk.
Indtil videre er der ingen rygter om en cabriolet-udgave af næste generation af Mini. Det betyder i så fald, at Fiat 500 Electric er den eneste batterielektriske cabriolet på markedet et stykke tid endnu.