Så er den her. Ferraris første SUV – eller er det nu også det? Ferrari selv bryder sig ikke om at tænke på Purosangue som en SUV, og hvis man sætter den ved siden af en Bentley Bentayga, forstår man måske, hvorfor Ferraris marketingchef, Enrico Galliera, insisterer på, at det ikke er en SUV.
Selvom længden når de fem meter, er Purosanguen ikke mere end 159 cm høj, og frihøjden er ikke just egnet til at følge en Range Rover gennem ujævnt terræn.
Ferrari kalder den snarere en GT, med fire døre og fire sæder, altså 2+2, og der er ikke sparet på motorkraften. En selvåndende V12-motor yder 715 hk til alle fire hjul, og formår at flytte den to tons tunge Ferrari fra nul til hundrede på 3,3 sekunder. Tophastighed? 310 km/t.
Burmester lydanlæg
Ikke overraskende leveres en Purosangue med moderne infotainment-system, med både Apple CarPlay og Android Auto. Den har også et heftigt Burmester-system, som med sikkerhed vil underholde de fire i lædersæderne hele vejen til Rivieraen.
Burmester 3D High-End Surround Sound System, hedder det, og det er et meget kraftigere system, end de fleste har derhjemme.
Systemet er bygget op med i alt 1420 watt forstærkereffekt, fordelt på 21 skræddersyede højttalere, herunder Burmesters egen bånddiskant. Det er ikke ligefrem almindeligt i en bil, selv på dette niveau.
Højttalerne i taget vil bidrage til 3D-lyden, eller surround som man også kan kalde det, og en separat subwoofer med equalizer kan gennemryste passagererne godt og grundigt. Lyden kan naturligvis tilpasses enhver smag, og systemet, som styres fra touchskærmen, har adskillige standard-lydprofiler: Pure, Live, Comfort, Surround, 3D Surround, Precise Bass og Stage Plus, udover en VIP-tilstand, der centrerer lydbilledet omkring føreren.
Det bliver bestemt ikke en billig affære at anskaffe sig en Purosangue, hvis man overhovedet kan få fat i en. Galliera siger i pressemeddelelsen, at Ferrarien, som mange har ventet på, primært vil gå til eksisterende kunder, og formentlig ikke til en tilfældig influencer.
Prisen starter ved 390.000 Euro.
Omregnet til lokal valuta plus afgifter betyder det et prisniveau fra omkring tre-fire millioner kroner. Men så får du heller ikke kun en Ferrari med plads til hele familien og 473 liter bagage, men også et helt fantastisk lydanlæg.
Maserati Grecale Folgore med Sonus faber
Vi har afprøvet Sonus faber-anlægget til Maserati.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer