Her er den nye Fiat 600e. En kompakt crossover med fem døre, som rykker op i B-segmentet, hvor konkurrenterne bl.a. er Kia Niro EV, Huyndai Kona og Volkswagen ID.3.
Ligesom den oprindelige model er 600e Fiats mere rummelige alternativ til den lille 500e. Men der er hverken hækmotor eller selvmordsdøre på den nye 600e, der er baseret på Stellantis-gruppens elbilplatform. Som vi blandt andet kender fra Jeep Avenger.
Fiat 600e har en tilsvarende batteripakke på 54 kWh, som forsyner en 156 hk elmotor med et drejningsmoment på 260 Nm, som driver forhjulene.
Med 0-100 km/t på 9 sekunder er den ikke lynhurtig, men målgruppen for elbiler i dette segment er nok mere optaget af, at den har en rækkevidde på lidt over 400 kilometer ifølge WLTP-normen.
Dolce Vita
Bilen har en 11 kW indbygget lader og kan hurtiglades med op til 100 kW, hvilket betyder, at man kan oplade fra 20 til 80 procent på cirka 27 minutter.
Fiat omtaler gerne designet som et udtryk for den italienske Dolce Vita-filosofi. Det kan ses på LED-lygterne foran, der ligesom på 500e er formet som øjne. Sammen med luftindtaget foran får det 600e til at se lige så venlig ud som en af bilerne i Pixar-filmen Biler.
Den er ikke mindre indbydende indvendigt. Med fem døre er 600e nem at komme ind i, men bagsædet er ikke det største efter billederne at dømme. Foran ser det langt mere rummeligt ud, og her er interiørdesignet en videreudvikling af det, vi oplevede i 500e.
Aldrig mere gråt
Fiat 600e fås i to udstyrsniveauer. Indgangsmodellen hedder 600e (RED), som leveres i rød, men også kan fås i hvid eller sort.
600e La Prima har endnu mere udstyr og fås i fire forskellige farver, der minder om fire af de farver, der findes i den italienske natur: sol, hav, jord og himmel. Men grå kan du ikke få. Fiat har besluttet, at ingen biler vil blive leveret i grå. Fra nu af er det farver, det handler om.
Indersiden af 600e kan farvelægges i en af otte farver. Bagsædet er delt 40/60, og der er flere opladningsløsninger til telefoner osv. Sæderne i La Prima har også varme og massage, og de er fremstillet af kunstlæder med indsyede Fiat-monogrammer.
Apple Carplay og Android Auto
600e leveres med adaptiv fartpilot med intelligent hastighedsassistent, der aflæser fartgrænser. Blindvinkeladvarslen bruger ultralydssensorer til at overvåge de blinde vinkler og advare om forhindringer. Bilen har også automatisk nødbremse, der registrerer cyklister og fodgængere og tjekker førerens koncentrationsniveau.
Den 10,25 tommer store skærm i midterkonsollen har trådløs Apple Carplay og Android Auto samt stemmestyret navigation fra TomTom med automatisk kortopdatering og -visning samt navigation til ladestationer.
Under bagklappen er der et bagagerum på 360 liter, og i fronten er der en lille frunk til ladekabler. Når bagsæderne lægges ned, øges volumen til generøse 1.231 liter.
Prisen på Fiat 600e er ikke kendt, men den kommer formentlig til at ligge på niveau med konkurrenterne i B-klassen. Bilen kommer først på vejene efter nytår.