Hvis man kniber øjnene sammen når man ser på billederne, kan man se, at den nye Fiat Grande Panda ligner Giorgetto Giugiaros original fra 1980. Men den nye elektriske version er en femdørs kompaktbil til munter manøvrering i bycentre og farverige ture på landet.
For hvis Fiat holder ord, vil man ikke kunne købe en grå Grande Panda. Måske er det derfor, at de første pressebilleder er af en knaldgul Panda med metallak.
Læg forresten mærke til, hvordan de har præget PANDA i den nederste del af dørsiderne. Mindre synligt, i hvert fald på billederne, er, hvordan forlygternes design minder om refleksioner fra vinduesfacaderne på Fiats gamle fabrik i Lingotto.
Den 3,99 meter korte Fiat er ikke designet af Giugiaro denne gang, men af Centro Stile i Torino, og bilen vil blive produceret til et globalt marked i både helelektriske og hybride versioner.
Grande Panda er bygget på Stellantis’ STLA-platform til små biler, og den blev først introduceret i Citroën C3 og e-C3. Det betyder, at der er tale om et 44 kWh-batteri, som i en e-C3 giver en rækkevidde på op til 326 kilometer. Opladningseffekten er ikke højere end 100 kW, men det er ikke ligefrem kritisk for så lille et batteri.
Vi ved ikke noget om ydelsen, men hvis vi holder os til en e-C3, taler vi om 113 hk og 0-100 km/t på omkring 11 sekunder.
For at fejre Fiats 125-års jubilæum siger Fiats CEO Olivier Francois, at de vil lancere en ny model hvert år indtil 2027.
“Den bedste måde at fejre 125 år med FIAT på er at fremvise den første del af vores nye fremtid. Den nye Grande Panda er designet i Torino på vores Centro Stile-designcenter og henter stor inspiration fra originalens værdier. Med Grande Panda begynder FIAT nu sin overgang til globale, fælles platforme, der dækker alle regioner i verden. Grande Panda er perfekt egnet til familier og urban mobilitet i alle lande … en ægte FIAT!”
Grande Panda vil blive præsenteret i løbet af sommeren, og selv om det er usikkert, hvornår du kan bestille en, siger Fiat, at leverancerne vil starte i begyndelsen af 2025. Priserne er endnu ikke fastlagt, men Olivier Francois har lovet, at den vil være blandt de billigste elbiler.
Tør vi gætte på en startpris på under 200.000 kroner for indstigningsmodellen?
Vi glæder os til den kommer. Vi har været igennem 3 Fiat Panda’er og elsker dem. Perfekt lille hjælper til den travle og kreative. Hvis så bare den også kom med et soltag, som vores 2 sole har, så er det en succes, som jeg ville forudbestille med det samme 🤗
Bortset fra det ydre outlook ved vi fortsat meget lidt om, hvilket totalt udstyr, der er at finde i Panda Grande el