Selv logoet er nu på Nissan Ariya, en mellemstor el-SUV, der hurtigt kan blive den mest solgte bil i Danmark, ligesom Qashqai blev det i 2019. Men Ariya er større og strukket så meget, at den snarere er en elektrisk X-Trail, og den vil naturligvis kunne leveres med firehjulstræk.
Priserne på Ariya er ikke klar, da bilen bliver lanceret som en 2021-model, men den vil nok lægge sig tæt op ad Tesla Model Y – i hvert fald for modellerne med de større batteripakker og firehjulstræk.
Performance-udgave
Der vil være fem udgaver af Ariya. To med forhjulstræk og batteripakker og elmotorer i to udgaver, og tre med firehjulstræk og to elmotorer at vælge imellem, hvor flagskibet bliver en Performance-udgave med 389 hk og 600 Nm omdrejningshastighed:
- ARIYA 63 kWh: Forhjulstræk, 215 hk, 360 km rækkevidde.
- ARIYA 87 kWh: Forhjulstræk, 239 hk, 500 km rækkevidde.
- ARIYA e-4ORCE 63 kW: Firehjulstræk, to elmotorer, 275 hk, 340 km rækkevidde.
- ARIYA e-4ORCE 87 kWh: Firehjulstræk, to elmotorer, 302 hk, 460 km rækkevidde.
- ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance: Firehjulstræk, to elmotorer, 389 hk, 400 km rækkevidde.
Performance-udgaven bliver ingen sinke. 0 til 100 km/t sker på 5,1 sekunder, og topfarten er angivet til 200 km/t.
Større end Quashqai
Ariya er som nævnt større end Quashqai med en længde på 459 cm. Akselafstanden er strukket til 2775 mm, hvilket er 70 mm mere end på X-Trail – en gevinst fra Nissans CMF-EV-platform, som også vil være at finde på elbiler fra Mitsubishi og Renault i fremtiden.
Der er gjort plads til en rummelig kabine, et relativt stort bagagerum og høj batterikapacitet.
130 kW hurtigladning
Foran har den fået LED-lys med 20 minipærer, og kølergitteret, som Nissan kalder et skjold, er fuldt af sensorer. Indvendigt har den Nissans førerassistentsystem ProPilot 2.0, to 2,3 tommers skærme og mulighed for trådløs opladning af mobilen. Ariya kan opdateres trådløst, når der kommer opgraderinger til bilen, og den får også stemmestyring og et stort Head Up-display.
Og præcis som på en Leaf får man også en e-pedal, som man både kan gasse op og bremse med, og bilen får tre køretilstande: standard, sport og ECO, mens de firehjulstrukne desuden får deres eget sneprogram til vinterføre.
En Ariya med 63 kWt batteri har en 7,4 kW enfaset oplader til hjemmeopladning, mens udgaverne med 87 kWt batterier har en 22 kW trefaset oplader til hjemmeopladning. Ariya kan hurtiglades op til 130 kW og bruger CCS-oplader med Combo-standarden for hurtigladning.
Anhængertræk
Den kan også trække en anhænger på op til 1.500 kilo og udstyres med tagbøjler. Bagagerummet er angivet til 466 liter for Ariya med forhjulstræk og 415 liter for Ariya med firehjulstræk.
Priser, og hvornår Ariya kan bestilles, er endnu ikke offentliggjort.
Hvad menes der med 50 mil rækkevidde i en dansk artikel ?
2.3″ display skærme. Det var noget vi brugte på de første digital kameraer.