TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

First look: Audi Q6 e-tron

Audi har endelig løftet sløret for sin længe ventede elektriske SUV, Q6 e-tron. L&B Home var blandt de udvalgte, der fik mulighed for et første kig.

Af / 07/05/2024 - 14:37
First look: Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron er kommet til Norden. I hvert fald som en præproduktionsmodel. Afsløringen fandt sted i udkanten af Oslo, nær Gardermoen lufthavn.

Audi Q6 e-tron veiled
Foto: Geir Gråbein Nordby

Nyt kapitel

Q6 e-tron markerer et nyt kapitel for Audi og er bygget på den nye Premium Platform Electric (PPE), der er udviklet i samarbejde med Porsche. Med en længde på 4,77 meter og en akselafstand på 2,89 meter er dette en rummelig og luksuriøs SUV, der stræber efter at sætte en ny standard i segmentet.

Størrelsesmæssigt placerer den sig mellem Q4 e-tron og den større Q8 e-tron, men tættest på sidstnævnte. Platformen deler den dog med Porsche Macan, og den er mere moderne end de to andre e-tron-modeller.

Lang rækkevidde og lynhurtig opladning

Bilen leveres med et solidt 100 kWh batteri, hvoraf 94,9 kWh er nettokapacitet. Det giver Q6 e-tron en rækkevidde på op til 619 km i henhold til WLTP-standarden. Takket være 800 volt-arkitekturen kan bilen også oplades lynhurtigt med en imponerende topeffekt på 270 kW ved DC-opladning. På blot 10 minutter kan du fylde batteriet nok til at køre 255 km, mens en opladning fra 10 til 80 procent kun tager 21 minutter.

Audi Q6 e tron grille scaled
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kraftfuld ydelse og avanceret luftaffjedring

Topmodellen SQ6 e-tron har en motoreffekt på hele 490 hk (360 kW), mens en Launch control-booster bringer den op på 517 hk under korte accelerationer. 0-100 km/t klares her på 4,3 sekunder. Den mere moderate Q6 e-tron er heller ikke at kimse ad med 388 hk (285 kW) og en 0-100-sprint på 5,9 sekunder.

Annonce

Bilen fås med adaptiv luftaffjedring, som kan justere højden med op til 7,5 cm, hvilket giver både komfort og sportslige egenskaber. Et anhængertræk er også standard, og det har en imponerende kapacitet på 2,4 ton.

Audi Q6 e-tron hengerfeste
Anhængertrækket kan trække op til 2,4 ton! Foto: Geir Gråbein Nordby

Futuristisk design og innovative lysløsninger

Designmæssigt har Q6 e-tron en mere futuristisk front end sine to brødre, hvor den karakteristiske ‘single frame’-kølergrill nu er lukket og flankeret af innovative lysløsninger. Kørelyset består af hele 122 LED’er, som kan konfigureres i op til 8 forskellige mønstre alt efter kundens ønsker. Avanceret lysteknologi findes også bagpå med op til 360 OLED-lysdioder, der kan programmeres i forskellige sekvenser.

Forlygterne kan bestilles med eller uden LED-matrixstyring.

Audi Q6 e-tron frunk
70 liters frunk. Foto: Geir Gråbein Nordby

High-tech interiør med fokus på digitale oplevelser

Inde i bilen møder vi et højteknologisk og luksuriøst interiør. Midterkonsollen domineres af en 14,5-tommers touchskærm, mens føreren får en 11,9-tommers digital instrumentskærm. En ny funktion er, at forsædepassageren også får sin egen skærm. Audi introducerer desuden en række nye digitale løsninger som f.eks. ambient light, der hjælper føreren med advarsler, et særligt AR head-up display, der simulerer en gigantisk skærm placeret langt foran dig på vejen, og derudover den intelligente stemmestyrede assistent “Hey Audi”. Sidstnævnte bruger kunstig intelligens til at kunne kommunikere mere avanceret end andre assistenter, og vi loves, at hun (ja, det er en kvindestemme) taler nordiske sprog flydende.

Audi Q6 e-tron bang olufsen
Premium lydanlæg fra Bang & Olufsen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Premium lyd med Bang & Olufsen

Til lydentusiasterne har Audi 3D Premium Sound fra Bang & Olufsen. Systemet består af hele 16 højttalere, inklusive 3D-lyd og avancerede algoritmer, der skaber en virkelig omsluttende lydoplevelse. Der er endda højttalere i forsædernes nakkestøtter! Det giver mulighed for mere præcis surroundlyd, der er skræddersyet til hver enkelt person, samt mere personlige håndfri telefonopkald, eftersom hele kabinen ikke behøver at høre samtalepartneren.

Læs også Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter Får hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Vi kan også spekulere over, om højttalere i nakkestøtten potentielt også kan bruges til effektiv aktiv støjreduktion i kabinen for personerne foran. Det bliver spændende at se, om Audi og Bang & Olufsen har tænkt på det.

Diskantenhederne foran er anbragt i en »Sound Lens«, som elegant udfældes fra instrumentbrættet, når systemet tændes. Audi lover en koncertlignende oplevelse for alle i bilen, og systemet er en passende lydmæssig forlængelse af Q6 e-trons visuelle og teknologiske stil. 

Audi Q6 e tron 4 scaled
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kommer i to versioner

Q6 e-tron lanceres i to versioner, Q6 50 e-tron og SQ6 e-tron, begge med samme 100 kWh batteri (94,9 kWh netto). Leveringer til nordiske kunder starter til sommer. Med en startpris på omkring 659.990 kr. er der tale om en premium-SUV, som vil konkurrere i den øvre ende af markedet. Men så har bilen også den fedeste standardudstyrspakke af alle e-tron-modeller til dato.

Audi Q6 e-tron front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Lovende førsteindtryk

Vi fik vist et præproduktionseksemplar af SQ6 e-tron, men fordi bilen ikke var færdig, fik vi ikke lov til at sidde i den. Men ud fra det, vi blev præsenteret for, virker det som en meget lovende elektrisk SUV, der kombinerer rummelig familiebilskomfort med innovativ teknologi og sportslige præstationer.

Vi glæder os til at teste både Q6 og SQ6 e-tron ordentligt, når de første biler kommer til Skandinavien til sommer.

Mere info: audi.dk

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R