Så gik den ikke længere for danske Henrik Fisker og hans amerikanske elbilfirma. Allerede i marts måned, da vi testede Fisker Ocean, måtte vi tage forbehold for, at Fisker var i gang med at omstrukturere virksomheden, og at det evt. kunne komme på tale at søge om konkursbeskyttelse.
Mindre end tre måneder senere har udfordringer med kapitalrejsning og produktionsproblemer forårsaget af globale forsyningskædeproblemer næsten taget livet af firmaet. Fisker har indgivet en såkaldt Chapter 11-konkursbegæring, hvilket indebærer, at en virksomhed søger om beskyttelse mod kreditorer, mens den forsøger at omstrukturere sin gæld og forblive i drift. Dermed er alt håb altså ikke ude for Fisker.
Ligesom andre virksomheder i elbilindustrien har vi stået over for forskellige markeds- og økonomiske udfordringer. Efter at have vurderet alle muligheder, har vi besluttet, at salg af vores aktiver under Chapter 11 er den bedste vej fremad,” udtalte Henrik Fisker i en erklæring ifølge Reuters.
Det ser dog ikke for godt ud for Fisker, selvom firmaet nu gør et sidste forsøg på at holde hovedet oven vande. I marts mislykkedes det således at sikre en investering fra en større bilproducent (ifølge Reuters skulle der være tale om japanske Nissan).
Efter at have leveret mindre end halvdelen af de 10.000 producerede køretøjer sidste år, skiftede Fisker i januar til en forhandlerbaseret model i stedet for direkte salg til forbrugere. Virksomheden indgik aftaler med 15 forhandlere i USA og 12 partnere i Europa, men har stadig over 5.000 biler på lager.
Børsnoteringen var Henrik Fiskers anden chance for at opbygge en bilvirksomhed efter, at hans første forsøg, Fisker Automotive, gik konkurs i 2013, bl.a. på grund af finanskrisen og problemer med batteriet i den daværende Karma-hybridmodel.
Mon vi nogensinde får Fiskers supercabriolet eller elektriske pickup at se?
Fisker Ronin er første elcabriolet med fire døre
Elektrisk pickup, billigbil og en supercabriolet.