TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ford får grønt lys til selvkørende biler i Europa

Ford tager et stort skridt ind i fremtiden med sin selvkørende BlueCruise-teknologi, som nu har fået grønt lys - også i Danmark.

Skrevet af / 02/08/2024 - 11:30
Ford får grønt lys til selvkørende biler i Europa

Ford tager et nyt og vigtigt skridt mod selvkørende biler med tilladelse til at slippe rattet helt i Danmark og 14 andre lande i Europa. Det er en milepæl, ikke kun for Ford, men for selvkørende teknologi i Europa generelt.

BlueCruise, som nu giver føreren mulighed for at køre håndfrit på over 133.000 kilometer motorvej, tager kontrol over styring, acceleration, bremsning og placering i vognbanen, mens den konstant overvåger vejen og trafikken omkring bilen.

Også på de skandinaviske motorveje, får vi glæde af teknologien idet både Danmark og Sverige er med på listen. Kun Norge mangler at komme med, men det sker formentlig inden længe.

Annonce
Five Levels of Vehicle Autonomy
Ford BlueCruise er indtil videre på niveau 2. (Illustration: Ford)

Ingen grund til at røre ved rattet

Forestil dig muligheden for at køre fra København til Italien – en afstand på næsten 2.000 kilometer – uden at røre ved rattet! Det er ikke længere science fiction, men en realitet for ejere af den nyeste version af Ford Mustang Mach-E i de godkendte lande. Den nye Explorer og den kommende Capri vil også få teknologien, og der er grund til at tro, at den næste udgave af F-150 Lightning også vil få den nyeste version af Blue Cruise.

Hvis du købte Mustang Mach-E, da den kom, er du desværre endnu ikke en del af klubben, men i en telefonsamtale med Ford fik vi at vide, at den første udgave også kan få det efter forskellige softwareopdateringer.

Ford Mustang Mach-E spread(2) BlueCruise selvkjøring
Du skal have den nyeste version af Ford Mustang Mach-E (eller en kommende opdatering) for at blive medlem af den selvkørende klub. (Foto: Geir Gråbein)

Selvkørende niveau 2

BlueCruise-godkendelsen betyder selvkørende på niveau 2, hvilket betyder, at personen bag rattet stadig betragtes som fører og derfor er ansvarlig for en eventuel ulykke. Det betyder, at man skal holde øjnene på vejen, hvilket sikres af et kamera, der konstant overvåger førerens øjne. Med andre ord er teknologien en hjælp, ikke en erstatning for en opmærksom fører. Hvordan systemet fungerer med solbriller er endnu uvist, men vores gæt er, at brillerne ikke må have spejlglas.

De 15 lande, der nu tillader BlueCruise på motorveje, er:

  • Storbritannien
  • Tyskland
  • Spanien
  • Sverige
  • Danmark
  • Belgien
  • Frankrig
  • Grækenland
  • Italien
  • Holland
  • Polen
  • Portugal
  • Tjekkiet
  • Ungarn
  • Østrig

Det faktum, at Ford nu har fået denne licens, bør snart bane vejen for flere aktører. Startskuddet er affyret, og vi er spændte på at se, hvad der nu sker!

Mere info: ford.dk

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til el-cykler

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Scroll to Top