TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ford vil bruge VW’s understel til elbiler

Ford indgår omfattende samarbejde med Volkswagen og vil lave deres første elbil på VW’s MEB-platform i 2023. Desuden får vi elektriske udgaver af Transit og F-150.

Af / 11/06/2020 - 20:09
Ford vil bruge VW’s understel til elbiler

Efter en længere covid-19-dvale er det blevet tid til at fyre op under flere brancher igen. Ikke mindst bilindustrien.

To af de virksomheder, der har mærket tilbagegangen under coronavirus’ hærgen, er Ford og Volkswagen. Nu starter de to et globalt samarbejde for at blive mere konkurrencedygtige i dårlige såvel som gode tider.

Læs også: 20 seje stereoanlæg på fire hjul

“I lyset af covid-19-pandemien og dens indvirkning på verdensøkonomien er det vigtigere end nogensinde at etablere modstandsdygtige alliancer mellem stærke virksomheder,” siger koncernchef i Volkswagen Group Herbert Diess i en pressemeddelelse. “Dette samarbejde vil effektivt reducere vores udviklingsomkostninger, give bredere global distribution af elektriske og kommercielle køretøjer, og forbedre begge virksomheders position.”

Alliancen drejer sig hovedsagelig om typiske firmabiler og erhvervskøretøjer, og de to firmaer vil låne hinandens distributionsnet for at øge deres udbredelse.

Annonce
f2
Volkswagens modulbaserede MEB-platform skal danne grundlag for kommende elektriske Ford-modeller. (Grafik: VW)

Samarbejder om smart bilteknologi

De to virksomheder vil samarbejde om selvkørselsteknologi og anden højteknologisk indmad. Til netop selvkørsel er de landet på teknologi fra Argo AI, som begge virksomheder har ejerinteresser i.

Med investeringerne fra Ford og Volkswagen får Argo AI’s platform nu “den største geografiske udbredelse blandt autonome kørselsteknologier til dato”, ifølge pressemeddelelsen.

f3
Vi venter stadig i spænding på den elektrificerede hippiecontainer fra Volkswagen, ID. Buzz. (Foto: VW)

Ford-bil på VW’s MEB-platform

Volkswagens modulbaserede MEB-platform er designet til at maksimere den indvendige plads i bilerne og skal danne grundlag for alle fremtidige elbiler fra VW. Inklusive ID.3, der er lille som en Golf udvendig, men stor som en Passat indvendig. Nu står det altså klart, at Ford også vil begynde at lave elbiler på VW’s MEB-arkitektur.

Det starter i 2023, og Ford håber på at kunne levere 600.000 elektriske køretøjer baseret på MEB-platformen allerede samme år. Derudover skal bilen udvikles af Ford selv.

f4
Den elektriske Ford F-150 er endnu ikke blevet afsløret, men er blevet observeret på åben vej. (Foto: Skærmskud fra YouTube-video fra CarWow)

Elektrisk Transit og F-150

Vi bider også mærke i, at Ford bekræfter helelektriske versioner af varevognen Transit og verdens bedst sælgende pickup-model, F-150. De ligger uden for samarbejdet med VW og er ikke bygget på MEB-platformen. Vi må vente lidt, for den planlagte lancering af begge er først i 2023.

Hvad rækkevidden for de nye elbiler bliver, og hvilken slags underholdningssystem og lydanlæg de får, må vi også vente og se.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet