Efter en længere covid-19-dvale er det blevet tid til at fyre op under flere brancher igen. Ikke mindst bilindustrien.
To af de virksomheder, der har mærket tilbagegangen under coronavirus’ hærgen, er Ford og Volkswagen. Nu starter de to et globalt samarbejde for at blive mere konkurrencedygtige i dårlige såvel som gode tider.
Læs også: 20 seje stereoanlæg på fire hjul
“I lyset af covid-19-pandemien og dens indvirkning på verdensøkonomien er det vigtigere end nogensinde at etablere modstandsdygtige alliancer mellem stærke virksomheder,” siger koncernchef i Volkswagen Group Herbert Diess i en pressemeddelelse. “Dette samarbejde vil effektivt reducere vores udviklingsomkostninger, give bredere global distribution af elektriske og kommercielle køretøjer, og forbedre begge virksomheders position.”
Alliancen drejer sig hovedsagelig om typiske firmabiler og erhvervskøretøjer, og de to firmaer vil låne hinandens distributionsnet for at øge deres udbredelse.
Samarbejder om smart bilteknologi
De to virksomheder vil samarbejde om selvkørselsteknologi og anden højteknologisk indmad. Til netop selvkørsel er de landet på teknologi fra Argo AI, som begge virksomheder har ejerinteresser i.
Med investeringerne fra Ford og Volkswagen får Argo AI’s platform nu “den største geografiske udbredelse blandt autonome kørselsteknologier til dato”, ifølge pressemeddelelsen.
Ford-bil på VW’s MEB-platform
Volkswagens modulbaserede MEB-platform er designet til at maksimere den indvendige plads i bilerne og skal danne grundlag for alle fremtidige elbiler fra VW. Inklusive ID.3, der er lille som en Golf udvendig, men stor som en Passat indvendig. Nu står det altså klart, at Ford også vil begynde at lave elbiler på VW’s MEB-arkitektur.
Det starter i 2023, og Ford håber på at kunne levere 600.000 elektriske køretøjer baseret på MEB-platformen allerede samme år. Derudover skal bilen udvikles af Ford selv.
Elektrisk Transit og F-150
Vi bider også mærke i, at Ford bekræfter helelektriske versioner af varevognen Transit og verdens bedst sælgende pickup-model, F-150. De ligger uden for samarbejdet med VW og er ikke bygget på MEB-platformen. Vi må vente lidt, for den planlagte lancering af begge er først i 2023.
Hvad rækkevidden for de nye elbiler bliver, og hvilken slags underholdningssystem og lydanlæg de får, må vi også vente og se.