“Jeg kan ikke fatte, at vi er på Sydpolen. Etter så mange års planlægning føles det helt uvirkeligt,” siger Chris Ramsey. Han og hustruen Julie har netop fuldført det, få troede var muligt: En 30.000 kilometer lang køretur fra Nordpolen til Sydpolen gennem hele det amerikanske kontinent i en elektrisk Nissan Ariya.
Ingen bil, og især ikke en elektrisk, har nogensinde gennemført den ultimate biltur mellem Jordens to poler. Og da det så endelig skete, blev det altså i en elektrisk SUV.
Planlagt siden 2017
Eventyrerne Chris og Julie begyndte at drømme om turen tilbage i 2017, efter at de havde gennemført det ekstreme bilræs Mongol Rally fra London til Mongoliet i en Nissan Leaf. På det tidspunkt var det aldrig blevet gjort i en elbil før, og Nissan Leaf er nok ikke den første elbil, man tænker på, når man kører 22.000 kilometer i bil.
Nu ville de sætte barren endnu højere med en vild idé: Hvad nu, hvis de kunne køre en elbil hele vejen fra Nordpolen til Sydpolen – gennem al slags terræn?
Her taler vi om 30.000 kilometer, men ud over den længere afstand er der også meget mere, der skal klappe med tanke på terræn, vejr og vind. Man tilbagelægger trods alt en del af distancen på is!
I marts i år var de klar til afgang fra Nordpolen med en specialmodificeret Nissan Ariya, leveret af Arctic Trucks på Island. Modifikationerne var dog overraskende beskedne: Der var monteret fire massive 39-tommers dæk, tilføjet nogle gearkomponenter, bilen var hævet en smule, og chassis og karosseri var forstærket. Ellers var drivlinjen og batteriet uændret i forhold til produktionsmodellen, og de har ikke haft et ekstra batteri på slæb.
//
Se dette indlæg på Instagram
Måtte skynde sig
Store dele af den nordlige polaris, som man faktisk kan køre på, smelter hurtigere og hurtigere hvert år på grund af klimaforandringerne. Chris og Julie måtte derfor skynde sig over polarisen, før den smeltede, mens nordlyset flimrede over motorhjelmen. Derfra gik turen sydover gennem varieret terræn og klima på det amerikanske kontinent.
I Chile besøgte de et hybrid vind- og solkraftværk, før de til sidst krydsede det mest utilgængelige sted på jorden: Antarktis. Her er fossildrevne køretøjer ikke tilladt, så forskningsekspeditioner er helt afhængige af vedvarende energi.
Med den firehjulstrukne Nissan Ariya blev det bevist, at en elbil faktisk kan bruges på ekspeditioner til Sydpolen. Ikke mindst takket være dens evne til at blive opladet af vind, sol og generatorer. Noget, som benzin- og dieselbiler ikke kan.
Det umulige i bil
Den 15. december, som er den antarktiske sommer, ankom parret endelig til Sydpolen efter at have rejst over 30.000 kilometer! Det er ikke tilladt at være på Sydpolen ud over sommeren, simpelthen fordi vejrforholdene er umulige. Selv om sommeren er der omkring 25 minusgrader.
Men på verdens mest utilgængelige kontinent beviste Chris og Julie Ramsey altså, at elbiler kan erstatte dieseldrevne køretøjer.
“Jeg har altid haft fuld tillid til elbilernes fantastiske evner, og jeg vidste, at vores Nissan Ariya ville kunne klare den hårde rejse,” siger Chris Ramsey.
Sponsoreret af Nissan Ariya
Det skal nævnes, at køretøjet til ekspeditionen er blevet sponsoreret af Nissan, og at Arctic Trucks har sponsoreret ændringerne.
Nissan håber, at eventyret vil inspirere flere til at vælge elbilen, hvad enten det er til hverdagsbrug eller mere ekstreme eventyr. Og at rækkeviddeangst er en saga blot.
Mere info: poletopoleev.com
Det er noget af en præsentation!
Jeg savner dog noget info omkring hvordan de ladede bilen. For der er vel ikke ladestandere for hver 300-400 km i så øde egne som arktis, Antarktis og størstedelen af Sydamerika?