Den engelske designer Paul Smith har gjort det før, og nu gør han det igen. Manden, der er bedst kendt for sine farverige striber, er ikke ukendt med at designe Paul Smith-versioner af biler. Som regel engelske biler, og Mini er ingen undtagelse. I 1998 lavede han en Paul Smith Edition af Alec Issigonis’ originale Mini. Altså den virkelig lille Mini og ikke nutidens meget større udgave.
Hvor 98-modellen var benzindrevet med stempelmotor (og Paul Smiths signatur overalt), er den her batterielektrisk (med Paul Smiths signatur overalt).
Mini Recharged, som den hedder, er en one-off, hvilket vil sige, at der kun laves denne ene kopi. Desværre, kan man sige, for bortset fra siddestillingen er den originale Mini den perfekte bybil. Den behøver ikke noget monsterbatteri – eller ditto effekt – for at være funktionel. Her nøjes man med en 72 kW elmotor, eller 98 hk, som holder rigeligt i bygader.
Den elektriske drivlinje er ikke det eneste, der adskiller Recharged fra 98-modellen. Indvendig har Paul Smith brugt sin egen farvepalet og fjernet tæpper og “unødvendige” pynt som dekorationslister. Rattet kan clipses af ratstammen – Formel 1-style – for lettere ind- og udstigning, og en magnet på instrumentbrættet holder mobilen på plads.
“Vi har gjort en bil fra 90’erne relevant for nutiden,” siger Paul Smith. “Ideer er aldrig noget problem. Dem finder du overalt. Udfordringen er at implementere dem. Her fungerede det. En drøm er gået i opfyldelse.”
Bilen bliver vist frem på Salone del Mobile 2022 i Milano i disse dage.