TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

“Golden Battery” og andet nyt fra batterifronten

Vi står på tærsklen til en batterirevolution. Den er allerede i gang, og de kinesiske bilproducenter viser vejen. Blandt andet med et " Golden Battery".

Af / 22/12/2023 - 08:00
“Golden Battery” og andet nyt fra batterifronten

I de seneste uger har flere af Kinas førende elbilproducenter annonceret batterinyheder, der lover at tage elbilernes rækkevidde, ladehastighed og sikkerhed til nye højder. Udviklingen går meget hurtigt, og teknologien nærmer sig et punkt, hvor elbilerne vil være benzin- og dieselbilerne overlegne på alle områder.

NIO: over 1.000 kilometers rækkevidde

NIO, som på mange måder betragtes som det kinesiske svar på Tesla på grund af sit minimalistiske betjeningspanel og avancerede LiDAR-teknologi, testede for nylig en prototype af sin kommende 150 kWh batteripakke i sin store ET7 sedan. Pakken har celleteknologi med høj energitæthed, og NIO-chefen formåede at køre bilen hele 1.044 kilometer på én opladning. Det er ny verdensrekord for en masseproduceret elbil. Batteriet har samme form som NIO’s andre batterier, så det passer ind i eksisterende biler. Alle NIO-modeller kan derfor opgraderes til 150 kWh. Vi loves desuden, at den øgede energitæthed ikke vil øge totalvægten nævneværdigt.

zeekr golden battery 2
“Golden Battery” fra Zeekr oplades exceptionelt hurtigt. Foto: Zeekr

Zeekr: “Golden Battery”

Zeekr, et datterselskab af Geely og søstermærke til Volvo, præsenterede for nylig sit “Golden Battery”. Ifølge producenten kan det på blot 15 minutter oplades fra 10-80 procent, svarende til 500 kilometers kørsel! Dette med en effekt på 500 kW, hvilket er dobbelt så højt, som nutidens Tesla’er kan skilte med!

I test blev batteriet udsat for ekstreme belastninger som varme, kulde, vand og fysiske stød – uden at det tabte effekt. Zeekr lancerer sin nye elbilmodel 007 med dette batteri allerede den 27. december – lige før champagnepropperne springer nytårsaften. 007 lover sportsvognsacceleration og en rækkevidde på over 800 kilometer.

Nio-battery-swap-station
NIO og Geely samarbejder om batteriskifteteknologi. Foto: NIO

Batteribytte

Ud over bedre rækkevidde og opladningshastighed investerer virksomheden også i andre innovative ladeløsninger. NIO og Geely har indgået et samarbejde om at standardisere og udbygge infrastrukturen for batteribytte. På specialdesignede stationer vil man kunne udskifte et næsten tomt batteri med et fuldt opladet på nogle få minutter. Dermed slipper man for at vente på opladning under lange køreture.

Annonce
Læs også Snart kan de oplade 400 km på fem minutter Nye batterier bliver billigere og bedre, og fjerner al rækkeviddeangst. Og de kommer, før du ved det.

BYD gnider salt i såret

Den kinesiske elbilproducent BYD har også annonceret, at de vil bygge deres første fabrik dedikeret til natrium-ion-batterier. Salt i stedet for litium, med andre ord. Det vil resultere i lavere produktionsomkostninger og mindre afhængighed af sjældne mineraler som litium og kobolt. BYD satser benhårdt på elektrificering og er allerede en af verdens største producenter af elbiler og litium-ion-batterier. Disse omfatter LFP-batteriet Blade, som er helt koboltfrit.

BYD-Seagull
Foto: BYD

Kinesisk batterirevolution?

De kinesiske elbilproducenters enorme satsning på næste generations batteriteknologi kan snart revolutionere markedet. Selv om de på ingen måde er alene, idet Toyota, Volkswagen Group, Mercedes-Benz og ikke mindst Tesla alle knokler, så sveden driver, for at udvikle nye og bedre batterier. Det sker i samarbejde med giganter som Panasonic, LG Chem og Samsung SDI samt startups som Group14 og Sila Nanotechnologies. Og mange flere.

Elbilerne tager helt over

Med større rækkevidde, meget hurtigere opladning og lavere priser, kombineret med innovative ladeløsninger, vil elbiler blive overlegne både praktisk og økonomisk. Det kan fremskynde udskiftningen af benzin- og dieselbiler. Danske forbrugere har meget spændende at se frem til.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?