I de seneste uger har flere af Kinas førende elbilproducenter annonceret batterinyheder, der lover at tage elbilernes rækkevidde, ladehastighed og sikkerhed til nye højder. Udviklingen går meget hurtigt, og teknologien nærmer sig et punkt, hvor elbilerne vil være benzin- og dieselbilerne overlegne på alle områder.
NIO: over 1.000 kilometers rækkevidde
NIO, som på mange måder betragtes som det kinesiske svar på Tesla på grund af sit minimalistiske betjeningspanel og avancerede LiDAR-teknologi, testede for nylig en prototype af sin kommende 150 kWh batteripakke i sin store ET7 sedan. Pakken har celleteknologi med høj energitæthed, og NIO-chefen formåede at køre bilen hele 1.044 kilometer på én opladning. Det er ny verdensrekord for en masseproduceret elbil. Batteriet har samme form som NIO’s andre batterier, så det passer ind i eksisterende biler. Alle NIO-modeller kan derfor opgraderes til 150 kWh. Vi loves desuden, at den øgede energitæthed ikke vil øge totalvægten nævneværdigt.
Zeekr: “Golden Battery”
Zeekr, et datterselskab af Geely og søstermærke til Volvo, præsenterede for nylig sit “Golden Battery”. Ifølge producenten kan det på blot 15 minutter oplades fra 10-80 procent, svarende til 500 kilometers kørsel! Dette med en effekt på 500 kW, hvilket er dobbelt så højt, som nutidens Tesla’er kan skilte med!
I test blev batteriet udsat for ekstreme belastninger som varme, kulde, vand og fysiske stød – uden at det tabte effekt. Zeekr lancerer sin nye elbilmodel 007 med dette batteri allerede den 27. december – lige før champagnepropperne springer nytårsaften. 007 lover sportsvognsacceleration og en rækkevidde på over 800 kilometer.
Batteribytte
Ud over bedre rækkevidde og opladningshastighed investerer virksomheden også i andre innovative ladeløsninger. NIO og Geely har indgået et samarbejde om at standardisere og udbygge infrastrukturen for batteribytte. På specialdesignede stationer vil man kunne udskifte et næsten tomt batteri med et fuldt opladet på nogle få minutter. Dermed slipper man for at vente på opladning under lange køreture.
BYD gnider salt i såret
Den kinesiske elbilproducent BYD har også annonceret, at de vil bygge deres første fabrik dedikeret til natrium-ion-batterier. Salt i stedet for litium, med andre ord. Det vil resultere i lavere produktionsomkostninger og mindre afhængighed af sjældne mineraler som litium og kobolt. BYD satser benhårdt på elektrificering og er allerede en af verdens største producenter af elbiler og litium-ion-batterier. Disse omfatter LFP-batteriet Blade, som er helt koboltfrit.
Kinesisk batterirevolution?
De kinesiske elbilproducenters enorme satsning på næste generations batteriteknologi kan snart revolutionere markedet. Selv om de på ingen måde er alene, idet Toyota, Volkswagen Group, Mercedes-Benz og ikke mindst Tesla alle knokler, så sveden driver, for at udvikle nye og bedre batterier. Det sker i samarbejde med giganter som Panasonic, LG Chem og Samsung SDI samt startups som Group14 og Sila Nanotechnologies. Og mange flere.
Elbilerne tager helt over
Med større rækkevidde, meget hurtigere opladning og lavere priser, kombineret med innovative ladeløsninger, vil elbiler blive overlegne både praktisk og økonomisk. Det kan fremskynde udskiftningen af benzin- og dieselbiler. Danske forbrugere har meget spændende at se frem til.