Tesla ramte sidste uge elbilmarkedet med en reel prisbombe, som med et slag gjorde de mere økonomiske Model 3 og Model Y væsentligt billigere.
Over 20 procent prisfald
Enkelte varianter af bilmodellerne har fået prisen skåret med over 20 procent!
Prisen for bestselleren Model Y i sin billigste udgave er herhjemme faldet fra 450.090 til 374.990 kroner. Det er næsten absurd. Det betyder, at du nu får en praktisk familiebil med op til 455 kilometers rækkevidde for det, en lill elbil koster!
Du får kun baghjulstræk, men stadig et optræk på 0-100 på friske 6,9 sekunder og en velfungerende vognbaneassistent, ligesom du får Teslas meget velfungerende infotainmentsystem, app-styring og en overlegen infrastruktur for hurtigladning.
Populære konkurrenter som Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5 bliver nu så meget dyrere end Tesla Model Y med nogenlunde sammenlignelig motorydelse og udstyrsniveau, at de seriøst bør overveje deres priser, hvis de vil fortsætte med at sælge biler.
Det bliver ikke ringere med den kompakte sedan Model 3: Med et prisafslag på godt 105.000 kroner for den billigste baghjulsdrevne udgave koster denne nu væsentligt mindre end den tammeste version af VW ID.3 med en opgivet rækkevidde på 340 kilometer. Sammenlignet med 491 kilometer for Model 3 bliver det svært at retfærdiggøre købet af en lille elbil frem for en livlig Tesla.
Kædereaktioner i hele branchen
Effekten af en sådan prisnedsættelse breder sig i branchen som ringe i vandet. Tesla ønsker naturligvis kun at øge sit forspring i forhold til sine konkurrenter inden for elektriske familiebiler. Men de vil også kunne æde sig ind på småbilmarkedet. De, der af budgetmæssige årsager er ude efter en lille bil, vil nu kunne få en større bil med mere plads til både bagage og passagerer, og endda til en lavere pris!
Også brugtmarkedet vil komme til at mærke det
Det siger sig selv, at det også har konsekvenser for den, der vil sælge sin brugte bil. Sælgere skal nu slå så meget af prisen for at sælge deres biler, at udtrykket ‘købers marked’ aldrig har været mere rammende end nu.
Købere bør kunne forvente at gøre nogle gode kup i den nærmeste fremtid! Og sælgere, der ikke sætter prisen rigtigt, får en lang næse og brænder inde med deres biler. Det kunne næppe være dårligere tider for sælgere, der lige har fået en ny elbil i håbet om at bytte den ud med fortjeneste.
Vil det vare ved?
Hvorvidt dette bliver en rigtig game changer, og gnisten tager fat og bliver til en skovbrand, er selvsagt afhængigt af, hvor varig denne prisændring bliver. At Teslas aktiekurs er gået nedad det seneste år, kombineret med at selskabet har produceret flere biler, end markedet har efterspurgt, er utvivlsomt en stor del af grunden til prisnedgangen. Hvem ved, hvad der sker, når varelageret er nede på normalt niveau igen.
Når det gælder erhvervspolitik er det svært at adskille Tesla og den store chef Elon Musk. Som har en dårlig track record, når det gælder impulskontrol. Fra at kalde redningsfolk ‘pedo’ til at bluffe om, at han har sikret finansiering til at købe hele Tesla og tage selskabet af børsen.
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
— Elon Musk (@elonmusk) August 7, 2018
De fleste opdateringer ser vi på Twitter, hans yndlingsplatform. Som han også endte med at måtte købe for 44 milliarder dollar, over 300 milliarder kroner, selv om han havde fået kolde fødder og forsøgt at trække sig ud af handlen efter det, der formentlig havde været en impulsiv handling.
Elons brudte løfter
Ikke overraskende har vi derfor op gennem historien set flere eksempler på løfter fra Tesla og Musk, som ikke har holdt vand.
Løftet om at ‘være fuldt selvkørende inden for 3-6 måneder’ blev givet så langt tilbage som i januar 2017. Det er endnu ikke en realitet, selv om du kan betale for funktionen. Fra i dag koster det 58.300 kroner for en funktion, vi ikke aner, hvornår bliver rullet ud – og endnu mindre om bilens hardware faktisk er god nok til at gøre den totalt selvkørende, når funktionen omsider kommer.
Andre løfter har inkluderet påstande tilbage i 2011 om, at selskabet aldrig vil få brug for finansiering igen, selv om den i gennemsnit har haft emissioner på omkring en milliard dollar hvert eneste år siden.
Det er efterhånden blevet til så mange brudte løfter, at nogen har oprettet hjemmesiden elonsbrokenpromises.com!
Når vi så ser på det faktum, at Tesla de seneste år både har hævet og sænket priserne op til flere gange (for det meste har de sat dem op), så føler jeg mig slet ikke sikker på, at den pludselige prisrabat er kommet for at blive.
Konkurrenternes reaktion bliver udslagsgivende
Hvad der i hvert fald er ganske sikkert er, at Teslas kraftige prisnedsættelser vil gøre potentielle købere mere forbeholdne over for at bestille en bil fra en tilsvarende konkurrent, og brugtmarkedet vil også bremse op, indtil vi ved mere om, hvordan priserne på markedet bliver i fremtiden.
Hvis konkurrenterne sænker deres priser tilsvarende, kan vi pludselig se et prisbillede, der yderligere accelererer udskiftningshastigheden fra fossil til elektrisk. Hvis de ikke kører med på vognen, vil vi formentlig hurtigt se, at Tesla sætter sine priser op igen, så snart de har solgt ud af deres varelager.
Dette er Teslas nye priser
Førpris | Ny pris | Besparelse % | |
Model 3 | 465.008 | 359.990 | 23 |
Model 3 Long Range | 547.872 | 419.990 | 23 |
Model 3 Performance | 567.072 | 469.990 | 17 |
Model Y | 450.090 | 374.990 | 17 |
Model Y Long Range | 561.280 | 429.990 | 23 |
Model Y Performance | 630.096 | 502.896 | 20 |
Det var da på tide der sker noget i det korrupte bilmarked, hvor selv ikke engang afgiftsnedsættelser fik priserne til at falde.
Prisaftaler og karteldannelser som regeringen ser gennem fingre med, fordi de tjener milliarder, og lokumsaftaler med leasingselskaber der får meget reducerede registreringsafgifter, for så at sælge bilerne til nærmest vejledende nypris 12 mdr. senere, eller nærmere sagt fortjeneste på 1 bil på 12 mdr. 150000-250000 kr.