Audi e-tron har været et kæmpehit, siden den kom på vejene i 2018, og i dag lanceres efterfølgerne Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron. Navneændringen til Q8 e-tron skal signalere, at Audi Q8 e-tron er topmodellen i Audis elektriske SUV-serie. De nye modeller får bl.a. større batterikapacitet og højere ladehastighed. Og selvfølgelig flere kræfter!
OBS! Q8 e-tron-modellen, som lanceres i dag, er teknisk set et ‘facelift’ af den nuværende e-tron. En helt ny generation af elektriske SUV’er fra Audi ventes i 2024. Den kommer sandsynligvis til at hedde Q6 e-tron, og kommer på en ny platform med 800V-arkitektur, som deles med den elektriske Porsche Macan.
Får længere rækkevidde
2023 Q8 e-tron bliver tilgængelig i tre motorudgaver, som alle kan leveres i SUV- eller Sportback-version:
- Audi Q8 e-tron 50 (340 hk/664 Nm)
- Audi Q8 e-tron 55 (408 hk/664 Nm)
- Audi SQ8 e-tron (503 hk/973 Nm)
Q8 50 e-tron har en netto batterikapacitet på 89 kWh (95 kWh brutto), mens Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron har en netto batterikapacitet på 106 kWh (114 kWh brutto).
De nye modeller får hurtigere opladning: Audi Q8 50 e-tron har en maksimal ladehastighed på 150 kW, og tilsvarende 170 kW for Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron. Det største batteri kan oplades fra 10 til 80 procent på 31 minutter. Audi Q8 e-tron får også Plug & Charge-funktionalitet.
Audi lover en rækkevidde på op til 532 km WLTP for Audi Q8 e-tron 55 Advanced, og op til 548 km WLTP for Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced, bl.a. takket være ny og forbedret aerodynamik. Luftmodstanden er reduceret fra 0,26 til 0,24 cw for Q8 Sportback e-tron og fra 0,28 til 0,27 cw for Q8 e-tron.
Luftaffjedring og fjernbetjent parkering
Den nye Audi Q8 e-tron er bl.a. udstyret med luftaffjedring og kontrolleret støddæmpning, hvor frihøjden kan justeres op/ned med hele 76 millimeter. Det elektroniske stabilitetsprogram (ESP) giver desuden bedre manøvrering af bilen, og hurtigere respons ved styring i skarpe sving.
Q8 e-tron har også omkring 40(!) assistentsystemer med op til fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydssensorer forbundet til en central køreassistent.
Parkeringsassistenten Remote Park Assist Plus gør det muligt for bilen at manøvrere ind på selv de mest trange parkeringspladser, mens ejeren styrer bilen med myAudi-appen. Dette tilvalg vil ifølge Audi først være tilgængelig på biler leveret fra 2024.
Interiør i luksusklassen
Q8 e-tron kan selvfølgelig leveres med en række luksuriøse tilvalg, heriblandt panoramatag og elektronisk styret ‘blackout’-solafskærmning. Når det er åbent, forbedrer det todelte glastag indeklimaet ved hjælp af effektiv ventilation. En integreret vindafviser reducerer også vindstøj. Som et alternativ til standard tozoners klimaanlæg tilbyder Audi også firezoners automatisk klimaanlæg og en luftkvalitetspakke. Elektriske kontursæder med ventilation og massage er også tilgængelige.
Q8 e-tron bruger Audis operativsystem MMI og leveres med to touchskærme – den øverste en 10,1-tommer og den nederste en 8,6-tommer. Udover betjening via de to berøringsskærme kan mange funktioner aktiveres gennem stemmestyring. Head-up display er også tilgængelig som tilvalg. Mediecentret understøtter LTE Advanced og har integreret wi-fi-hotspot til passagerernes mobile enheder.
Hvad med infotainment?
Audi har foreløbig ikke offentliggjort detaljeret information om infotainment og lydsystem, men det er naturligvis forventeligt, at Q8 e-tron som forgængeren kan spækkes med opgraderet lyd. Vi ved dog, at standard- lydsystemet i Q8 e-tron vil være Audi soundsystem (9VD). Bang & Olufsen premium soundsystem (9VS) kan tilkøbes som ekstraudstyr, men er også inkluderet i Teknik-pakken, som indeholder B&O, servolukning af døre og head up-display.
Pris og tilgængelighed
Den nye Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2023. Information om dansk udstyr, forbrug og priser vil blive meldt ud i løbet af nogle uger.