TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Eksklusivt

Her er de nye biler fra kinesiske GAC

De nye modeller fra GAC er fornuftige og går efter den almindelige unge, prisbevidste køber, fremfor at imponere med teknologiske gimmicks og ekstremt design.  

Af / 08/02/2025 - 10:09
Her er de nye biler fra kinesiske GAC

Som en del af besøget hos GAC blev L&B Home inviteret til en prøvetur i de nye modeller, som snart er på gaderne i Skandinavien.

Bilerne er samlet på TGPM Training Facility i Nanhai distriktet, hvor testbanen befinder sig. Banen er 4,7 kilometer lang og består af blandet kvalitetsasfalt og slidt beton. Der er opsat slalombane og bremse/accelerationstest undervejs.

GAC Aion V rammer Norge allerede i april i år. Den forventes lanceret i resten af Skandinavien i løbet af 2025.

Som første bil i Europa er den spydspids i GAC’s strategi om at opbygge et eftertragtet og anerkendt bilbrand, fremfor udelukkende at fokusere på salgstal i starten. Aion V er langt mere en sober og hverdagsagtig bil, end den er et såkaldt ”Hero-produkt”, som udelukkende skal skabe omtale for mærket. Vi finder ingen saksedøre, neonlys eller programmerbare dioder (hvilket ellers er tilfældet på flere af GAC’s kinesiske modeller).

Aion V er et meget tydeligt tegn på, hvilket marked, GAC gerne vil erobre i Europa på lang sigt. Det folkelige.

Annonce
<
>
(Foto: Lasse Torp Hansen)

T-rex

Aion V er en crossover på størrelse med en VW ID.4, som er udviklet specifikt til det globale marked på GAC’s nyeste AEP3.0-platform. Grundet designet har bilen kælenavnet ”T-rex” hos GAC. Vi synes dog ikke, det er helt åbenlyst, hvori sammenligningen består.

Batteriet er på 75,3 kWh. Rækkevidden er opgivet til 521 km WLTP med en lynopladning fra 30-80 procent på 20 minutter. Varmepumpe er naturligvis standard. AC-ladning foregår med 11 kW. Forhjulstrækkeren har 201 hestekræfter (150 kW), hvilket bringer bilen fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder.

Selvom det lyder en smule almindeligt, for et mærke, som skal hamle op med etablerede mærker, så har Aion alligevel et par mindre trumfkort. Blandet andet luksusfeatures såsom 8-punkts massagesæder foran og køleskab, som kan holde en temperatur på mellem -15 C og +50 C. Center touchskærmen er på fornuftige 14,6 tommer, og understøtter Android Auto og Apple Carplay.

<
>
Kabinen var ikke helt fri for beskyttende plastik, men lignede trods alt stadig pressebillederne. (Foto Lasse Torp Hansen)

Komfort over fart

Indeni er interiøret pænt og moderne, uden at være overraskende luksuriøst. Der er et par pæne syninger i læderet og kromdetaljer omkring højtalerne ved forsædet. Det store soltag giver behageligt med lys og luft i kabinen, og stjæler ikke unødigt højde fra loftsrummet, hvor selv de højeste vil sidde behageligt.

På vejen er Aion V tydeligt skabt til familiekomfort. Kabinen er behageligt lydsvag og affjedringen udjævner pænt små bump på testbanens betonveje. Når Aion V presses i svingene, kan man godt mærke, at den er lidt for blød og venlig til sportslig kørsel (også i Sport-mode). Bremserne får dog effektivt bilen ned i fart.

Der er godt med automatiske køresystemer som standard, heriblandt automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot. Der skulle også være fuld fart på både kameraer og radarsystemer, men det var ikke muligt at teste, og der er endnu ingen officiel udmelding om, præcis, hvor selvkørende Aion V bliver.

Bilerne er endnu ikke officielt prissat, men Aion V forventes som nævnt at skulle konkurrere med VW ID.4. Og det er ikke fordi, den ikke er konkurrencedygtig. Særligt massagesæderne er en solid luksusfeature i en familiebil. Men som det ser ud nu, er der ikke en åbenlys grund til at vælge den nye kineser frem for den velkendte tysker.

<
>
(Foto: Lasse Torp Hansen)

Aion UT kommer næste år

Aion UT er en elektrisk hatchback, baseret på samme platform som Aion V. Bilen forventes i Europa i 2026, og er sammenlignelig med VW ID.3 i størrelsen.

Designet kommer fra GAC’s egen tegnestue i Milano, og fronten skulle angiveligt efterligne ”Angry Birds”. Bilen blev præsenteret i et par legesyge farver, som lilla og pink, der nok ikke vil være lige så eftertragtede på det mere konservative skandinaviske marked.

Der var mindre tilgængelig information om denne model, som efter sigende også får både større batteri og motor, når den når Europa. Den nuværende kinesiske version, som L&B Home fik adgang til at prøve, har et 60 kWh batteri og opgivet rækkevidde på 430 km WLTP. Det var ikke en specielt begivenhedsrig oplevelse at trykke speederen i bund, og bremserne var også et niveauet under storebror Aion V.

<
>
Komfort og plads i kabinen var overraskende god. (Foto: Lasse Torp Hansen)

Ikke sporty

Aion UT udmærker sig med høj komfort på bagsædet, hvor der er særdeles god plads. Interiøret er intetsigende uden at være dårligt. Indeni finder vi samme touchskærm på 14,6 tommer som i Aion V.

På vejen er den bemærkelsesværdigt mindre skarp end Aion V, som i forvejen ikke er sporty. Den mindre motor, bremserne og tendensen til understyring i meget kraftige sving gør den uinteressant til andet end A-B kørsel.

Læs også Eksklusivt: Kinesisk bilgigant kommer til Danmark L&B Home har været på besøg hos kinesiske GAC for at se på de nye modeller, der er på vej til Skandinavien, og tale med dem om deres europæiske strategi. 

GAC i Europa

GAC har – priser, serviceaftaler og pålidelighed ikke taget i betragtning – bevist, at de kan lave biler på et konkurrencedygtigt niveau. Der er ingen åbenlyse grunde, til at fravælge bilerne, men heller ingen klar grund til at give dem en chance.

Pris er naturligvis alfa og omega, og kan GAC prissætte sig så lavt, at de kan lokke kunder til den billigste del af elbilsegmentet til, med god rækkevidde og fornuftig komfort, så har de en chance for at blive folkekære over tid. Vi ved, at kineserne satser på at opbygge deres brandværdi over lang tid, og hvis det skal lykkes, skal der lige nu den wow-faktor på prisen, som bilerne mangler.

Lyd & Billede præciserer, at rejseomkostningerne til denne reportage blev betalt af producenten.
(f. 1996): Journalist på L&B Home. Lasse er udgivet i bl.a. Bil Magasinet, Børsen Pleasure, Brugte Drømmebiler og Filmmagasinet Ekko. Lasse viste sig desværre at være en ret tarvelig akademiker, men til gengæld vældig god til at videreformulere de universelle sandheder, som holder ham vågen om natten: Såsom det faktum, at elbiler tit deler designfilosofi med gamerudstyr, og at Erna i krig har samme plot som Find Nemo. Hans primære besættelser er biler, kaffe, tech, design, og film.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri

Volvos mindste er klar til eventyr

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet

Den største bilproducent, du har aldrig har hørt om, kommer til Europa