Som en del af besøget hos GAC blev L&B Home inviteret til en prøvetur i de nye modeller, som snart er på gaderne i Skandinavien.
Bilerne er samlet på TGPM Training Facility i Nanhai distriktet, hvor testbanen befinder sig. Banen er 4,7 kilometer lang og består af blandet kvalitetsasfalt og slidt beton. Der er opsat slalombane og bremse/accelerationstest undervejs.
GAC Aion V rammer Norge allerede i april i år. Den forventes lanceret i resten af Skandinavien i løbet af 2025.
Som første bil i Europa er den spydspids i GAC’s strategi om at opbygge et eftertragtet og anerkendt bilbrand, fremfor udelukkende at fokusere på salgstal i starten. Aion V er langt mere en sober og hverdagsagtig bil, end den er et såkaldt ”Hero-produkt”, som udelukkende skal skabe omtale for mærket. Vi finder ingen saksedøre, neonlys eller programmerbare dioder (hvilket ellers er tilfældet på flere af GAC’s kinesiske modeller).
Aion V er et meget tydeligt tegn på, hvilket marked, GAC gerne vil erobre i Europa på lang sigt. Det folkelige.
T-rex
Aion V er en crossover på størrelse med en VW ID.4, som er udviklet specifikt til det globale marked på GAC’s nyeste AEP3.0-platform. Grundet designet har bilen kælenavnet ”T-rex” hos GAC. Vi synes dog ikke, det er helt åbenlyst, hvori sammenligningen består.
Batteriet er på 75,3 kWh. Rækkevidden er opgivet til 521 km WLTP med en lynopladning fra 30-80 procent på 20 minutter. Varmepumpe er naturligvis standard. AC-ladning foregår med 11 kW. Forhjulstrækkeren har 201 hestekræfter (150 kW), hvilket bringer bilen fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder.
Selvom det lyder en smule almindeligt, for et mærke, som skal hamle op med etablerede mærker, så har Aion alligevel et par mindre trumfkort. Blandet andet luksusfeatures såsom 8-punkts massagesæder foran og køleskab, som kan holde en temperatur på mellem -15 C og +50 C. Center touchskærmen er på fornuftige 14,6 tommer, og understøtter Android Auto og Apple Carplay.
Komfort over fart
Indeni er interiøret pænt og moderne, uden at være overraskende luksuriøst. Der er et par pæne syninger i læderet og kromdetaljer omkring højtalerne ved forsædet. Det store soltag giver behageligt med lys og luft i kabinen, og stjæler ikke unødigt højde fra loftsrummet, hvor selv de højeste vil sidde behageligt.
På vejen er Aion V tydeligt skabt til familiekomfort. Kabinen er behageligt lydsvag og affjedringen udjævner pænt små bump på testbanens betonveje. Når Aion V presses i svingene, kan man godt mærke, at den er lidt for blød og venlig til sportslig kørsel (også i Sport-mode). Bremserne får dog effektivt bilen ned i fart.
Der er godt med automatiske køresystemer som standard, heriblandt automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot. Der skulle også være fuld fart på både kameraer og radarsystemer, men det var ikke muligt at teste, og der er endnu ingen officiel udmelding om, præcis, hvor selvkørende Aion V bliver.
Bilerne er endnu ikke officielt prissat, men Aion V forventes som nævnt at skulle konkurrere med VW ID.4. Og det er ikke fordi, den ikke er konkurrencedygtig. Særligt massagesæderne er en solid luksusfeature i en familiebil. Men som det ser ud nu, er der ikke en åbenlys grund til at vælge den nye kineser frem for den velkendte tysker.
Aion UT kommer næste år
Aion UT er en elektrisk hatchback, baseret på samme platform som Aion V. Bilen forventes i Europa i 2026, og er sammenlignelig med VW ID.3 i størrelsen.
Designet kommer fra GAC’s egen tegnestue i Milano, og fronten skulle angiveligt efterligne ”Angry Birds”. Bilen blev præsenteret i et par legesyge farver, som lilla og pink, der nok ikke vil være lige så eftertragtede på det mere konservative skandinaviske marked.
Der var mindre tilgængelig information om denne model, som efter sigende også får både større batteri og motor, når den når Europa. Den nuværende kinesiske version, som L&B Home fik adgang til at prøve, har et 60 kWh batteri og opgivet rækkevidde på 430 km WLTP. Det var ikke en specielt begivenhedsrig oplevelse at trykke speederen i bund, og bremserne var også et niveauet under storebror Aion V.
Ikke sporty
Aion UT udmærker sig med høj komfort på bagsædet, hvor der er særdeles god plads. Interiøret er intetsigende uden at være dårligt. Indeni finder vi samme touchskærm på 14,6 tommer som i Aion V.
På vejen er den bemærkelsesværdigt mindre skarp end Aion V, som i forvejen ikke er sporty. Den mindre motor, bremserne og tendensen til understyring i meget kraftige sving gør den uinteressant til andet end A-B kørsel.
GAC i Europa
GAC har – priser, serviceaftaler og pålidelighed ikke taget i betragtning – bevist, at de kan lave biler på et konkurrencedygtigt niveau. Der er ingen åbenlyse grunde, til at fravælge bilerne, men heller ingen klar grund til at give dem en chance.
Pris er naturligvis alfa og omega, og kan GAC prissætte sig så lavt, at de kan lokke kunder til den billigste del af elbilsegmentet til, med god rækkevidde og fornuftig komfort, så har de en chance for at blive folkekære over tid. Vi ved, at kineserne satser på at opbygge deres brandværdi over lang tid, og hvis det skal lykkes, skal der lige nu den wow-faktor på prisen, som bilerne mangler.