Hvis du synes, der er noget bekendt ved den nye Ioniq 6, kan det være, fordi du har set konceptbilen Hyundai Prophecy Concept, som vi har omtalt før. Den nye Ioniq 6 bliver meget lig, men ikke identisk – det vender vi tilbage til – men der er næppe nogen tvivl om, at konceptbilen har stået model for Ioniq 6.
Der er tale om en elbil i mellemklassen. Med en længde på 485 cm er den lidt længere end bestselleren Ioniq 5 og stiller op i samme klasse som bl.a. Tesla Model 3. Det er næppe tilfældigt, og ligesom Model 3 har den en konventionel bagklap. Ikke hatchback, som Ioniq 5 har.
Ioniq 6:
- Længde 485,5 cm
- Højde: 149,5 cm
- Bredde: 188 cm
- Akselafstand: 295 cm
- Rækkevidde: 500-600 km (anslået)
Interessant nok er Hyundai mest optaget af at tale om designet, og indtil videre har de ikke sagt noget om motorisering, batterikapacitet eller rækkevidde. Men da den er baseret på Hyundais 800 V Global Modular Platform (E-GMP), forventer vi, at den får samme batteripakke som Ioniq 5 på 77,4 kWh.
Den kan klare 480 km efter WLTP-standarden, men da Ioniq 6 er endnu mere strømlinet med en luftmodstandskoefficient på meget lave 0,21, vil den sandsynligvis kunne køre endnu længere.
Streamline-designet (ja, det kalder de det faktisk), som minder lidt om silhuetten af Mercedes CLA, adskiller sig fra konceptbilen på flere områder. De specielle døre er åbenbart blevet for specielle, og her har man valgt konventionelle døre med B-søjle i midten og et traditionelt bagagerum med samme type bagklap som Tesla Model 3.
Vi taler altså om en sedan og ikke en hatchback-model, for at bruge velkendte termer.
Hyundai lover et rummeligt interiør med fladt gulv og tilstrækkelig loftshøjde på bagsædet samt plads til barnestole, og foran har den et skærmarrangement, som ligner det, vi kender fra Ioniq 5 og Kia EV6.
Gennemsigtige dørlommer, dynamisk interiørbelysning og kameraer med indvendige skærme i stedet for udvendige sidespejle kan spottes på pressebillederne.
Selve pressemeddelelsen bruger udtryk som Mindful Cocoon og Ethical Uniqueness, og der er selvfølgelig mange bevingede ord om bæredygtighed og inspiration (hvorfra er lidt uklart). Bl.a. er der gulvmåtter lavet af genbrugte fiskenet og økologisk behandlet læder på sæderne, mens loftsbeklædningen er lavet af bio-PET og instrumentbrættet af bio-TPO, og der anvendes biolak med vegetabilske olier.
Vi er lidt skuffede over, at Hyundai ikke har taget hækken fra konceptbilen med – hvor fedt havde det ikke været med sådan en “bagkøler”, der ikke ligner noget andet, man ser på vejene! I stedet har Hyundais designere valgt den sikre løsning med over 700 parametriske pixels i baglygter og forlygter og omkring ventiler og sensorer, ja, man finder dem sågar i midterkonsollen.
Flere detaljer om Ioniq 6 vil dukke op til efteråret. Så ved vi mere om batteri, rækkevidde, effekt og forhåbentlig pris.
Jeg skal have den.