Hyundai har endelig løftet sløret for sin største og mest luksuriøse elbil til dato. Med Ioniq 9 går koreanerne lige i struben på premiummærkerne med en stor SUV, der byder på både avanceret teknologi og en god portion luksus.
Smarte løsninger
Ioniq 9 får et buet panoramadisplay, der kombinerer et 12-tommers instrumentpanel med en lige så stor infotainmentskærm. Bilen kan også udstyres med digitale sidespejle, som hver især viser billedet på en 7-tommers OLED-skærm inde i kabinen.
KI fra ChatGPT
Ioniq 9 får en avanceret stemmeassistent drevet af generativ AI. Pressemeddelelsen nævner ikke hvilken slags, men på det engelske website står der, at teknologien er fra ChatGPT. Undertegnede har hidtil kun oplevet en ufærdig version af teknologien under lanceringen af Peugeot E-3008. Men efterhånden som teknologien modnes, forventer vi os store ting af den. Med mulighed for at føre naturlige samtaler om alt fra rejseplanlægning til tekniske problemer. Forestil dig muligheden for at sige: “Før mig til Løkken, men jeg vil gerne stoppe et sted, hvor der både er god thaimad og en legeplads til børnene” – og få intelligente anbefalinger baseret på tilgængelighed, åbningstider og brugeranmeldelser.
Stemmeassistenten bliver som en kunstigt intelligent rejseguide, der hjælper dig med alt fra at finde den nærmeste parkeringsplads med ladefaciliteter til at foreslå spændende afstikkere langs ruten. Den kan også tjekke vejrforholdene og foreslå, hvad du skal pakke til turen, eller finde aktiviteter i nærheden af planlagte ladestop.
Det er første gang, at ChatGPT integreres i en bil fra Hyundai, og det markerer et betydeligt spring fremad sammenlignet med traditionelle stemmestyringssystemer. Her får du en intelligent samtalepartner, som både kan forklare bilens funktioner på en pædagogisk måde og hjælpe dig med praktiske opgaver undervejs. Hvis det altså fungerer, som vi håber.
Praktisk teknologi
USB-C-porte med 100 watt ved alle tre sæderækker gør det nemt at oplade både bærbare computere og tablets. Vehicle-to-Load-funktionen (V2L) gør det muligt at bruge bilens batteri som strømkilde til elektrisk udstyr via et almindeligt stik.
Sikkerhedspakken omfatter det nyeste inden for førerassistentsystemer, heriblandt adaptiv fartpilot, automatisk opbremsning med fodgænger- og cyklistgenkendelse samt vognbaneassistent. Et nyt terrænkontrolsystem bruger AI til at genkende vejoverfladen og vælge optimal køreindstilling.
Aktiv støjdæmpning i kabinen sammen med fokus på aerodynamik og en relativt lav luftmodstand på 0,269 Cd skal give et meget lavt støjniveau.
Imponerende rækkevidde
Takket være en batteripakke på hele 110,3 kWh kan den baghjulstrukne version med en enkelt 160 kW motor køre op til 620 kilometer på en enkelt opladning (WLTP). Det er betydeligt længere end slægtningen Kia EV9 (563 km WLTP). Under ideelle forhold skal batteriet kunne hurtigoplades fra 10 til 80 procent på 24 minutter.
Ioniq 9 kommer i tre versioner: En med baghjulstræk og to med firehjulstræk. Topmodellen får 160 kW motorkraft både for og bag, mens Long Range-versionen kombinerer en 160 kW-motor bagtil med en mindre 70 kW-motor foran. Akselafstanden på 3,13 meter er den længste nogensinde på en Hyundai-model.
Luksuriøst interiør
Interiøret er designet til at give en luftig loungefølelse med ellipseformede designelementer og douce farver. Et stort panoramatag slipper masser af naturligt lys ind. Kabinen kan bestilles med enten seks eller syv sæder, hvor sekssæderen får komfortable kaptajnstole på anden række.
Med den tredje sæderække klappet ned rummer bagagerummet hele 1.323 liter. Derudover har bilen en frunk på op til 88 liter i den baghjulstrukne version (52 liter med firehjulstræk). Anhængervægten er på hele 2,5 ton.
Kommer næste år
Ioniq 9 lanceres i Sydkorea og USA i første halvdel af 2025, efterfulgt af Europa. De præcise lanceringstidspunkter for de enkelte europæiske markeder er endnu ikke offentliggjort
Prisen kendes endnu ikke, men slægtningen Kia EV9 starter på 449.999 kroner.
Hyundai går også efter en bæredygtig profil med omfattende brug af miljøvenlige materialer i interiøret, herunder økologisk behandlet læder, genanvendt PET-stof og biobaserede materialer. Selv lakken indeholder elementer af genanvendt dækaffald.
Med sin kombination af lang rækkevidde, premium-interiør og avanceret teknologi kan Ioniq 9 blive en stærk udfordrer på det voksende marked for store elektriske familiebiler. Det er endnu uvist, om den kan måle sig med etablerede premium-modeller som BMW iX og Tesla Model X. Og ikke mindst, hvordan den klarer sig i forhold til EV9 – som vi var meget begejstrede for, da vi testede den i foråret.
Mere info: hyundai.com