Den store Xpeng G9 er den nye flagskibs-model fra den kinesiske bilproducent, som med sin længde på 4,89 meter passer fint ind i en garage, samtidig med at importøren lover “masser af plads i kombination med imponerende komfort, takket være en akselafstand på næsten 3 meter.”
Akselafstanden er med andre ord omtrent den samme som på de store NIO ES8 og Tesla Model X, og uden at ofre bagageplads som Hyundai har måttet gøre med sin Ioniq 5.
Bilen skal være “som skabt til nordiske forhold”, hvilket selvsagt betyder at den også vil blive leveret med firehjulstræk.
Det understreges af importøren, at specifikationerne kommer til at variere noget fra de kinesiske, som er dem vi får serveret i dag.
Avancerede køreassistenter
Xpeng påkalder sig “markedets mest avancerede køreassistent” i den nye G9. Blandt andet med dobbelt LiDAR med 180 graders syn, og evnen til at detektere både dyr og faldne træer på vejen.
Bilen skal kunne fastholde sin vejbane, skifte bane og selvfølgelig holde den korrekte hastighed, og det nye system med 38 sensorer skulle ikke kun fungere godt på landevejen, men også i bytrafikken. Takket være det indbyggede højpræcisionskort, skal denne bil være i stand til at læse trafikken og vejene mere effektivt end andre biler. Det visuelle kortsystem i navigationen skulle også give “et bedre overblik end med nogen konkurrerende bil”.
Stemmestyring
Med G9 har Xpeng forbedret stemmestyringen til at reagere på blot få millisekunder, og den kan nu nå alle fire zoner i bilen, således at bagsædepassagererne slipper for at råbe, når de har lyst til at bede assistenten om at se tegnefilm på bagsædet. Man skal også kunne snakke til assistentens fire zoner samtidig, og desuden give avancerede verbale kommandoer, hvor man kan bede om op til fire ting i én og samme sætning. Hvor godt dette så vil fungere på vort hjemlige modersmål; ja, det finder vi ud af, når vi får bilen til test.
Lynhurtig opladning
Opladning skulle kunne klares på nul komma fem! Eller, mere klart formuleret, opladning svarende til en ydelse på 200 kilometer skulle kun tage fem minutter. Fra 10 til 80 procent oplades bilen på 15-20 minutter.
Xpeng viste en video hvor G9 var til opladning ved siden af en Tesla Model Y, hvor G9 fastholdt en væsentlig højere opladningshastighed hele vejen op til 80 procent. G9 havde ladet op i 18 minutter, mens Teslaen brugte 31 minutter. G9 brugte ved denne lejlighed en 180 kW hurtiglader.
Xpeng G9 understøtter dog en ladehastighed på op til 350 kW – selv om du nok kun vil opleve over 300 kW de første få minutter.
460 – 570 kilometers rækkevidde
Udover at oplade hurtigt, kan Xpeng G9 også udvise god rækkevidde, varierende fra 460 km (WLTP) på versionen med firehjulstræk, til 570 km med baghjulstræk.
Premium interiør
Xpeng praler med førsteklasses interiør, hvor man har skudt sig lidt ind på Porsche Cayenne, som de åbenbart anser for den, der sætter standarden, når det kommer til at kombinere komfort og luksus.
G9 har elektrisk fodstøtte på passagersiden, og forsæderne er ventilerede for at give mest mulig komfort.
Bagsæderne kan beskrives som en “luksussofa” med en respektabel dybde, og benpladsen bagved kan justeres til over 101 cm. Dermed får også høje bagsædepassagerer god og behagelig plads. Ryggen på bagsædet kan i øvrigt vippes med op til 10 grader.
Lægger man bagsæderne ned, kan man lave en seng med en madras på over to meter i længden.
Avancerede støddæmpere
Støddæmperne har dobbelte kamre, hvilket Xpeng mener er det, du har brug for, hvis du hverken vil gå på kompromis med køreegenskaber eller komfort. Dæmperne kan sænkes med op til 10 cm, med et tryk på en knap inde i kabinen.
Støjdæmpet panoramatag
Et stort panoramatag giver god udsigt og rumfølelse. Taget er blevet udstyret med dobbelt-isolation, så det blokerer 99.9% af UV-strålingen. Det er også blevet kraftigt lydisoleret, og har solskærm i fald du ønsker at afskærme for sollyset.
Lavt støjniveau
Xpeng lover lavere vejstøj end hos konkurrenterne, og hævder at have målt kun 56 dB i kabinen ved 80 km/t. Selv målte vi Porsche Taycan til lige omkring 64 dB, og det syntes vi var stille. Med andre ord lover dette rigtig godt, ikke mindst for oplevelsen af lydsystemet.
5D lydanlæg fra Dynaudio
Hvad lydsystemet angår, skal bilen for det første være akustisk konstrueret i samme stil “som en koncertsal”. Dette er for at give det bedst mulige udgangspunkt for hi-fi-anlægget, som også bruger en avanceret DSP til digitalt at tilpasse alle højttalerne til omgivelserne.
Selve lydanlægget er fra danske Dynaudio, og er noget for sig selv, med 18 højttalerenheder og 2250 watt samlet forstærkereffekt, og dertil “5D-lyd”. Det betyder blandt andet, at sædernes massagesystem kan vibrere i takt med lydeffekterne i musik og på film. Samtidig kan klimaanlægget blæse vind i dit ansigt under intensive scener. For eksempel i en rutsjebanesimulator, som bliver endnu mere realistisk i Xpeng G9. Vi vil dog tro, at dette kun virker, hvis det materiale, du ser, er kodet med metadata som 5D-systemet kan fortolke, og at du nok ikke får denne oplevelse med ethvert tilfældigt Netflix-afsnit. Det vil vise sig.
Systemet har naturligvis surroundlyd, og understøtter højopløst Dolby Atmos i 7.1.4 kanaler.
Ydelse
4-hjulstrækket i Xpeng G9 har 551 hestekræfter og spurter til 100 km/t på 3,9 sekunder. Fuldt drejningsmoment sætter ind efter blot 150 ms, hvilket Xpeng hævder er verdens hurtigste for en masseproduceret SUV.
Hvad de mener om Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT, som begge kører samme spurt på 3,7 sekunder, nævner de ikke noget om. For ikke at forglemme Tesla Model X Plaid, med 0-100 km/t på 2,6 sekunder.
Priser og tilgængelighed
Vi ved ikke meget om hvad priserne bliver, men vi vurderer at basismodellen uden ekstraudstyr vil få en startpris på omkring 350.000 kroner. Lancering her til lands siges at blive “snart”.
Der kommer løbende ny information om Xpeng G9, og man kan holde sig ajour på heyxpeng.com.
Hvordan kommer I frem til den prissætning?? Med tanke på bilens størrelse og de danske skatter, skal vi nok være heldig, hvis den kommer under 500000. Bare se hvad nio koster her hjemme
Hei! Her har det nok gått litt fort i oversettelsen fra en opprinnelig norsk nyhet. I Norge er prisen antatt å starte på rundt 500K NOK for basismodellen før avgifter og ekstrautstyr. I Danmark vil det nok fungere dårlig å ta utgangspunkt i norsk kronekurs. Men hva prisen blir til slutt, vet vi fortsatt ikke.