Med den prisværdige undtagelse af Nissan har de japanske bilproducenter givet elbilerne den kolde skulder. Mazda har én model med alt for kort rækkevidde. Honda har charmebomben E og e:Ny1, også de med alt for kort rækkevidde. Toyota sælger godt af BZ4X, selv om den også har alt for kort rækkevidde, og Lexus? De pakker Toyotas drivlinje pænt ind og beklæder den med læder indvendigt.
Det er i det hele taget ret trist.
Men nu ser det ud til, at der endelig sker noget.
På Japan Mobility Show for nylig viste de fleste japanske bilproducenter, at de er ved at vågne op. Ikke alene vil de satse på elbiler, de har også indset, at design er vigtigt. Hvilket bl.a. Mazda viste med den vanvittigt lækre Iconic SP. Som bare er en konceptbil, og med “forkert” drivlinje. Nemlig en to-kammer Wankel-motor, der assisteres af en elektrisk drivlinje.
Vi krydser fingre og tæer for, at Mazda laver en ren batterielektrisk udgave af den.
Men så er der Honda. Som ofte har lavet spændende produkter, både på to hjul, til lands og til vands, og som har skabt nogle ikoniske biler, som stadig huskes af mange.
Honda Prelude for eksempel.
Den første kom i 1978, en 1.600cc firecylindret sag, der leverede 80 hk gennem den femtrins gearkasse. Den så hurtigere ud, end den var, og det var tilfældet med næsten alle Prelude-generationer, frem til den gik ud af produktion i 2001. På det tidspunkt havde Honda produceret over 800.000 Preludes.
Nogle af de sidste havde over 200 hk fra en 2,2 VTi VTEC-motor, og Honda udstyrede dem med elektronisk torque vectoring – ATTS, som vi i dag kender fra Porsche Taycan, Audi SQ8 e-tron og Polestar 3.
Prelude-konceptbilen, som Honda-chefen Toshihiro Mibe nænsomt rører ved på billedet ovenfor, skal vise Hondas engagement i at lave sporty biler. Det er tilladt at juble nu!
Under præsentationen af Prelude Concept sagde Mibe også, at den skulle arve køreglæden og “tilbyde en spændende oplevelse, der giver dig lyst til at køre for evigt”. For mig lyder det, som om den ikke forbliver et koncept, og at der er noget at se frem til.
Honda fremviste i øvrigt flere koncepter på Japan Mobility Show. Heriblandt en elektrisk eVTOL, en forvokset drone og en selvkørende mikrobus kaldet Cruise Origin, som vil blive lanceret i Japan i begyndelsen af 2026.
Toyota
Den kobberfarvede tosæders er Toyotas FT-Se, også en konceptbil, men jo mere jeg kigger på den, jo mere vil jeg have den. Hvis nok mennesker tænker som mig, kan den også blive en realitet.
FT-Se er ifølge Toyota en skarp og hurtig sportsvogn, som de overvejer, om de skal udstyre med en eller anden form for manuel gearkasse. Alt for at give den “ægte” køreoplevelse, vil vi tro.
Uanset hvad, den ser i hvert fald fænomenalt godt ud, og hvis det er den designretning, Toyota går efter i fremtiden, kan man bare klappe i hænderne og råbe halleluja. Måske er det så slut med de triste grå biler fra den kant.
Lexus
Egentlig er det ikke helt fair at kalde Lexus for en velklædt Toyota. Det gælder ikke dem alle, og slet ikke denne. LF-ZC er en femsæders mellemklassebil med fem – eller er det fire? – døre, og linjer, vi ikke har set fra Lexus siden LC.
At produktionsmodellen kommer til at se lige så radikal ud, er der vel ingen, der tror på. Lexus har det med at nedtone produktionsmodellerne, og det vil helt sikkert også ske her. Produktionsmodellen er i øvrigt planlagt til lancering i 2026.
Det er også usandsynligt, at nogen Lexus vil have et interiør som det på billedet herunder fra LF-ZL, men rattet kan faktisk blive en realitet. Lexus har allerede vist, at de er bedre end nogen anden til elektronisk styring, og det er først da, at et yoke-rat fungerer efter hensigten.
Bare spørg alle, der har kørt en Tesla med yoke-rat.
Den 139 cm lave LF-ZC kan få følgeskab af den større LF-ZL, som er et SUV-koncept, vi ifølge Lexus kan komme til at se i en eller anden form på vejene. Hensigten med begge disse konceptbiler er at vise, hvordan Lexus arbejder med aerodynamik og batteriteknologi for at effektivisere drivlinjen og øge rækkevidden.
Der tales om CV-værdier på under 0,2 og lettere og mere tætpakkede batterier. Lettere køretøjer er mere effektive, og batterier udgør en stor del af vægten i elbiler. Så ideen er god.
Lexus siger ikke noget præcist om, hvornår LF-ZL kommer i produktion, men vi må indrømme, at vi bliver fristet, når vi ser billederne og renderingerne af Lexus’ nye designretning.