Alliancen Renault-Nissan-Mitsubishi vil investere omkring 175 milliarder kroner over de næste fem år. 35 nye elbilmodeller skal bygges frem mod 2030, fordelt på fem forskellige platforme. Deriblandt en efterfølger til minibilen Nissan Micra.
Ny minibil erstatter Micra
Nissan Micra har været i produktion siden 1982, og afløseren bliver den nye basismodel for Nissan i Europa. Den bygges på en helt ny platform og er designet af Nissan, men skal produceres på Renault ElectriCity-fabrikken i Frankrig.
Vi bliver lovet, at den nye model vil have “et lækkert Nissan-design og det bedste inden for elbilteknologi fra Renault”, ifølge Nissan selv.
Bilen blev annonceret forleden som en del af Alliance 2030 – en fælles køreplan mod fremtiden for Renault, Nissan og Mitsubishi. Køreplanen peger selvfølgelig mod elektrificering af hele bilparken og opkobling af bilerne for en smartere og mere sikker bilhverdag.
Et vigtigt segment
Her på Lyd & Billede forestiller vi os, at små elbiler vil få stor betydning for mobiliteten i fremtiden. Ikke mindst i forbindelse med delebiler og potentielt selvkørsel.
Hvem gider køre rundt i en tæt befolket by med smalle gader i en stor, dyr NIO ES8, Audi e-tron eller Tesla Model X, når man kan klemme sig ind, hvor man vil, med en lille Nissan Micra-agtig minibil? Med lang rækkevidde vil det også være særdeles attraktivt for delebilstjenester at fylde bilparken op med modeller, der er mindre – og billigere – end både Honda e og Mini Cooper SE.
Faststofbatterier
Nissan hævder også at være på vej til at lancere ægte faststofbatterier inden 2028. Det er batterier, hvor elektrolytten (skillevæggen mellem den positive katode og den negative anode) er fast i stedet for flydende eller geléagtig. Det lyder måske nemt nok, men det er noget, man har forsøgt at opnå siden ca. 1950, uden at der er sat nogen egentlig erstatning for nutidens batterier i produktion.
Et faststofbatteri har fordelen af højere kapacitet og lavere vægt, og potentielt også lavere pris, end de nuværende litium-ion-batterier. Nissan hævder at kunne reducere ladetiden til en tredjedel og prisen til 75 dollars pr. kWh inden 2028. I dag ligger bilbatterier på omkring 120 dollars pr. kWh.
Men det er altså først omkring 2028, og vi kan derfor roligt regne med, at den nye Micra-afløser ikke får den nye batteriteknologi om bord.
Tilgængelighed
Vi ved endnu ikke, hvornår den kommende elektriske minibil ser dagens lys, og vi har heller ikke fået hverken modelnavn eller tekniske detaljer endnu. Men den kommer næppe til at hedde Micra eller Micra E, og vi kan nok forvente en rækkevidde på ca. 400 km.