Elektrificeringen har for længst fundet vej til de maritime fartøjer. Vi har allerede prøvekørt den elektriske Candela C8, en hydrofoil-båd, der bruger mindre strøm, når hastigheden øges.
Elektriske fritidsbåde er med andre ord ikke noget nyt, og det er elektriske færger heller ikke. Men selvkørende elektriske færger er nyt.
Hyke Shuttle 0001 er den første fra Hydrolift Smart-City Ferries AS, og den er allerede på vandet i norske Arendal i denne uge.
Fire eksemplarer af den elektriske færge skal fragte passagerer på Seinen i Paris under De Olympiske Lege i 2024, hvor den 15 meter lange færge kan fragte 50 passagerer pr. tur. Hydrolift Smart-City Ferries AS er et selskab i Eker Group, som bl.a. designer og bygger Hydrolift-både, og Bård Eker, manden bag selskabet, er også kendt som designer af Koenigseggs superbiler.
Færgen er bygget af kompositmaterialer og vejer kun 11 tons: Den kan lægge til og oplades automatisk, når den ligger ved kaj, og ifølge Hydrolift Smart-City Ferries kan færgen udstyres med selvstyrende navigation, så den ikke behøver en besætning.