TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Hyundai Ioniq 9: De første billeder

Det, der startede som konceptbilen Ioniq 7, er nu blevet til Ioniq 9. Hyundais største og mest ambitiøse elbil nogensinde nærmer sig sin lancering.

Af / 05/11/2024 - 10:30
Hyundai Ioniq 9: De første billeder

Den har været længe undervejs, siden Hyundai i 2021 lovede, at den store 7-personers Ioniq 7 ville blive lanceret i 2024. Og det ser ud til, at de måske når det. Nu har den koreanske producent så småt løftet sløret for sin kommende familie-SUV og overrasker samtidig med en navneændring. Bilen vil ikke længere hedde Ioniq 7, men vil i stedet hedde Ioniq 9, når den går i produktion.

Navneændringen afspejler søsterselskabet Kias EV9, som bilen deler både platform og grundlæggende teknologi med. Ligesom det er tilfældet med Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Hyundai IONIQ 9_ First Look_2
(Illustration: Hyundai)

Det eneste, de to nuværende Ioniq-modeller, nemlig 5 og 6, har til fælles med hensyn til design, er egentlig kun de parametriske LED-lygter og førermiljøet. Mens Ioniq 5 er kantet og retro-futuristisk, er Ioniq 6 organisk og strømlinet. De første teaserbilleder antyder, at Ioniq 9 måske ligner sin slægtning Kia EV9 mere end sine egne søskende i Ioniq-familien.

Hyundai Ioniq 7 Ioniq 9
Dengang Ioniq 9 hed Ioniq 7. (Foto: Hyundai)

Tre sæderækker

Af erfaring ved vi, at Hyundais og Kias søskendebiler kan være ret forskellige at køre. EV6 er f.eks. mere sportslig end Ioniq 5 og har bedre svingegenskaber. Det bliver spændende at se, hvordan Hyundai har valgt at indrette sin største elbil.

Ioniq 9 bliver en fuldgyldig SUV med tre sæderækker. Hvis den følger samme mønster som Kia EV9, kan vi forvente både 6- og 7-sæders konfigurationer, hvor 6-sæderen får separate kaptajnstole på midterste række.

Annonce
Læs også Kia EV9: Sikke en SUV! Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Ioniq 9 er bygget på producentens E-GMP-elbilplatform, som giver mulighed for både lynhurtig 800 volt-opladning og lang rækkevidde. Baseret på Kia EV9 kan vi forvente en batteripakke på omkring 100 kWh og en WLTP-rækkevidde på langt over 500 kilometer.

Interiøret lover masser af plads på alle tre sæderækker. Hyundai har også altid været god til smarte opbevaringsløsninger og fleksibel sædekonfiguration, så vi kan formentlig forvente nogle overraskelser her.

Hyundai IONIQ 9 First Look 3 scaled
(Illustration: Hyundai)

Bose lydsystem

På underholdningsfronten vil Ioniq 9 sandsynligvis få et Bose-system som en førsteklasses lydopgradering i modsætning til Kias Meridian-system. Dette følger de to mærkers etablerede samarbejde med forskellige lydspecialister.

Priser og detaljerede specifikationer vil ikke være tilgængelige før lanceringen i november, men vi kan forvente, at Ioniq 9 vil positionere sig i samme segment som Kia EV9. Vi taler om en overdådig bil til en pris på omkring 600.000 kroner.

Mere info: hyundai.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?