Den kompakte Hyundai Kona Electric er blandt de kompaktbiler, som klarer sig bedst i rækkeviddetests. Dét ændrer sig næppe med den kommende udgave af Kona Electric, som snart kommer i en helt ny udgave.
2023-modellen får et helt nyt og mere stilrent design. Bilen vokser i alle retninger og byder på endnu mere indvendig plads.
“KONA er opskaleret med en unik karakter, og den helt nye model udtrykker med selvtillid sit seje og dynamiske udseende, siger topchef i Hyundai Design Center, SangYup Lee.
Den vokser med 15 cm i længden, og med en længde på 4,35 meter kan den knapt kaldes en kompaktbil mere. Bilen bliver 2,5 cm bredere, men vigtigere er det, at akselafstanden øges med 6 cm. Det giver bedre plads indvendig.
Udvendig har den mere strømlinede Kona Electric fået sammenhængende front- og baglygter, en såkaldt Pixelated Seamless Horizon Lamp. Den tværgående lysstribe kender vi blandt andet fra Mercedes EQC og fra Volkswagens ID-serie.
Tilbage på indersiden finder vi to 12,3’’ skærme og en flydende konsol, ikke ulig det vi kender fra Ioniq 5. Gearvælgeren er flyttet til ratstammen og frigør plads i midterkonsollen. Bagsædepladsen er større, og Hyundai siger, at pladsen i bagagerummet er optimeret for at give mest mulig plads.
Hyundai har endnu ikke offentliggjort nogle konkrete detaljer om drivlinje eller batteri, men der er næppe længe, til vi ved mere om næste års Kona Electric-model.
Læs også:
Hyundai Kona Electric
Kona synger
Hvis Hyundai Kona Electric er lidt hverdagsagtig, så er lyden fra musikanlægget det stik modsatte. Elbilen har også alt, hvad man kan forvente af moderne faciliteter.
hvis der ikke er b stolpe hvordan f—– er den bagerste sidedør så hængslet ?????