Den netop overståede IAA-messe var spredt over flere steder i München og fik kritik for, at den var så stor, at det var svært at få et overblik. Og så glimrede bl.a. Tesla og de japanske bilproducenter ved deres fravær, men alligevel var IAA Mobility 2021 nok den vigtigste bilmesse i lang tid, måske nogensinde.
Man skulle måske tro, at fraværet af mange kendte bilproducenter ville lægge en dæmper på interessen, men ifølge arrangørerne lagde hele 400.000 besøgende vejen forbi i løbet af de seks dage, messen varede.
Selv miljøbevægelsen i Tyskland var begejstret for IAA Mobility i år (hvilket de bestemt ikke plejer at være), for den havde en ret tydelig grøn profil.
Miljøbevidstheden står stærkt i Tyskland, og de tyske bilproducenter har været ret klare i mælet om, at de vil være med i den grønne omstilling. Og de var stort set til stede alle sammen, undtagen Opel.
Selvfølgelig var det elbilerne, der fik mest opmærksomhed, ikke mindst dem, som mange har bestilt og venter på. Men biludstillingen viste også, hvorfor elbiler ikke er som almindelige biler, og flere af de 744 udstillere var slet ikke bilproducenter; mange af dem var faktisk elcykelfabrikanter.
Der var masser af selvkørselsteknologi, avanceret opkobling, ny haptisk gestik og deslige, og biludstillingen viste vej til en fremtid med digitalisering af mobilitet i et omfang, som vi slet ikke har set omfanget af endnu. Der er ingen tvivl om, at hvis man ikke er grøn, er det svært at få opmærksomhed, selv på en bilmesse.
Messen i sidste uge var den første biludstilling nogensinde med så stort fokus på miljøvenlig mobilitet, og blandt over 100 premierer på messen var det nuværende og kommende elbiler – og elbilkoncepter – der gjorde det klart, at IAA 2021 måske er den vigtigste biludstilling nogensinde.
Arrangørerne meddeler også, at over 67 procent af dem, der besøgte IAA 2021, var under 40 år. Man har lov til at håbe, at det er elbilerne, der sikrer den store interesse for biler blandt dem, som ikke er begyndt at gråne i toppen endnu.