Den traditionelle IFA-messe i Berlin handler ikke kun om forbrugerelektronik. Den har også en separat afdeling kaldet Shift Mobility, hvor udstillere kan præsentere deres produkter for interesserede kunder og offentligheden. Der stod bl.a. en aflåst Volkswagen iD.Buzz, nærmest forladt i et hjørne af hallen, men også denne.
For nogle kan den fremstå som et interessant alternativt til VW-buzz’en.
Den bliver bl.a.meget billigere. 16.000 Euro, når den er klar til levering, hvilket ikke bliver før 2024. Men inden da kan du bestille den helt uforpligtende mod et depositum på helt ned til 150 Euro. Så slipper du med 12.500 Euro, når bilen kommer om et par år.
Den hedder City Transformer og er resultatet af et samarbejde mellem et israelsk firma og andre partnere inden for teknologi som batterier, software og elektronik. Bl.a. er Bosch inde i billedet.
Foreløbig er det usikkert, hvor den skal produceres, men det bliver det ikke i Kina, siger folkene bag. City Transformer vil blive produceret i Europa, står der, og uopfordret nævnes Heuliez i Frankrig og Magna Steyr i Østrig som mulige steder.
Bilen på billedet er en indregistreret prototype, som de selv har kørt til messeområdet i Berlin. Den har plads til to i det smalle rum, og den har en tophastighed på 90 km/t. Altså nok til, at den kan følge med i trafikken.
Rækkevidden er angivet til 180 km, og det skulle tage 30 minutter at oplade batteriet til 80 procents kapacitet.
For at den skal bevæge sig smidigt i bytrafikken og fylde mindst muligt, er køretøjet kun 1 meter bredt. Men den har Performance mode, hvor hjulene flyttes ud til en bredde på 140 cm. Det skal give bedre stabilitet, når farten er højere, og så minder den unægteligt om Renault Twizy, der har samme layout med to sæder bag hinanden.
I modsætning til Twizy får du her døre som standard, en 15 kW elmotor og 0 til 60 km/t på fem sekunder.
Folkene bag City Transformeren mener, at den egner sig både til individuelle købere, der har brug for en billig bybil, som flådebil til udlejning eller til virksomheder, der har behov for transport i stadigt mere lukkede bymidter, hvor der inden længe kun må køre med elbiler.