Mange – også vi – tror, at selvkørende biler er fremtiden. Teknologien går langsomt fremad, og nu er flere stater så småt begyndt at tillade, at man kan tage hænderne fra rattet i længere tid ad gangen.
Ligesom med bilteknologien generelt kan det se ud til, at det er i konkurrencesegmentet, teknologien udvikler sig mest aggressivt. I hvert fald hvis vi skal gå efter, hvad der blev vist frem på CES i Las Vegas forleden.
Indy Autonomous Challenge: Racerløb uden kørere
Indy Autonomous Challenge er nemlig et førerløst racerløb, hvor bilerne kører helt på egen hånd. Selvfølgelig efter en masse avanceret programmering i forvejen.
I sidste uge løb Indy Autonomous Challenge, som denne gang var en duel mellem to hold, af stablen på CES. Det ene hold, PoliMOVE, er et samarbejde mellem ingeniørhøjskolerne Politecnico di Milano i Italien og University of Alabama i USA. Det andet hold, TUM Autonomous Motorsport, er fra det tekniske fakultet i München.
Efter tidligere indledende runder med fem forskellige hold var det de to nævnte hold, der stod tilbage og dermed skulle køre finaleduel.
Vinderen
Efter et meget jævnt løb kørte bilen fra TUM Autonomous af banen og snurrede rundt på opløbssiden, og PoliMOVE løb af med sejren. Og 150.000 dollars i præmiepenge. TUM Autonomous fik 50.000 dollars for andenpladsen.
Med en tophastighed på 278 km/t (173 mph) satte PoliMOVE også en ny hastighedsrekord for førerløse biler på den ovale bane.
Kørte ud
Ved disse hastigheder er der meget, der skal gå op i en højere enhed, og det er f.eks. meget svært at få bilerne til at reagere korrekt på pludselige skift i vejrforholdene. Såsom regn.
Heldigvis blev det ikke regn den dag, men alligevel gik det altså galt for TUM, der til sidst kørte af banen og ud på græsset. Imponerende nok formåede bilen alligevel at komme uskadt tilbage på banen. Men da havde PoliMOVE allerede krydset målstregen.
Se det spændende opløb nedenfor.
Mere info: indyautonomouschallenge.com