Jaguar Land Rover tager helt ny støjreduktionsteknologi i brug for at fjerne uønsket støj, der forplanter sig fra omgivelserne gennem karosseriet og dækkene til kabinen. Vejstøj bliver nærmest en saga blot, hvis vi skal tro Silentium og Jaguar Land Rover.
Teknologien – som kaldes Active Road Noise Cancellation – anvendes i de nye Jaguar F-PACE, Jaguar XF og Range Rover Velar, og reducerer de kraftigste støjtoppe med 10 dB og det generelle støjniveau med 3-4 dB. Det bliver som at skrue ned for lydanlægget i bilen med “fire trin”, hævdes det.
Reduktionen, som overvejende dæmper lavfrekvent støj under 300 Hz, skal kunne reducere køretræthed på længere ture.
Stilhed giver mere sikker kørsel
Køretræthed reducerer opmærksomheden og reaktionsevnen ved uforudsete hændelser langs vejen og øger reaktionstiden med 16,7 procent ifølge en undersøgelse. At reducere støj i kabinen skal afbøde dette. Herfra vil vi også gerne tilføje, at en stille kabine er et godt udgangspunkt for gode musikoplevelser fra lydanlægget.
Overvåger hvert hjul
Active Road Noise Cancellation, der anvender Silentiums Active Acoustics-teknologi, bruger sensorer på hvert hjul til kontinuerligt at overvåge vibrationerne fra vejen. Derefter laves et modfasesignal hertil, så støjen bliver kraftigt reduceret for personerne i bilen.
Det sker i realtid og reducerer både vedvarende støj fra ujævn vej og pludselige lyde fra skarpe bump og huller i vejbanen.
Lydanlæg fra Meridian
Modfaselyden afspilles gennem lydanlægget fra Meridian, og systemet registrerer automatisk, hvor folk sidder i bilen, og optimerer reduktionen derefter.
De nye Jaguar F-PACE og Range Rover Velar har også fået såkaldt Engine Noise Cancellation, som desuden reducerer støj fra motoren.