Efter en rekordlang produktion af den aldrende folkevogn, boblen, havde Volkswagen desperat brug for en ny lille bil. Den ikoniske boble var et fortidslevn sammenlignet med, hvad Ford, Fiat og Renault solgte i begyndelsen af 70’erne. Den lille Renault 5, der blev lanceret i 1972, var dengang den mest populære lille bil, og Fiat sad på både første- og andenpladsen i salgsstatistikken i 1973 med modellerne 127 og 128.
I 1974 kom arvtageren endelig. Giorgetto Giugiaro kunne ikke have tegnet noget mere anderledes end den runde boble end den første generation af Golf. Som blev produceret i flere varianter, tredørs, femdørs, senere som cabriolet, og den mest ikoniske af dem alle: Golf GTI, der blev lanceret med 110 hk og en topfart på 180 km/t i 1975.
Golfen er verdens tredje bedst sælgende bil – efter Toyota Corolla og Ford F-serien af pickupper, og blev mod slutningen også produceret som elbil.
Den elektriske Golf – e-Golf – er for længst gået ud af produktion og erstattet af Volkswagens baghjulstrukne iD.3, og det troede de fleste var enden på elbiludgaven af Golf.
Men det mener Volkswagens nye chef ikke. På det nyligt afholdte LA Auto Show i Californien røbede Thomas for pressen, at der var gode muligheder for, at Golf-navnet kunne genopstå på en elbil. Schäfer mener, at man sagtens kan kombinere ID-mærket, som mange associerer med elbiler, og det ikoniske Golf-mærke.
“Det ville være vanvid at lade dem dø,” sagde Schäfer om Golf- og-GTI mærket, og fortsatte med at fortælle, at Volkswagen arbejder på det fremtidige line-up og navngivningen af dem.
“Vi beholder nok ID-betegnelsen, men samtidig vil de ikoniske modelnavne fortsætte. Vi har iD.Buzz, og det fungerer jo fint.”
Volkswagen ID.3 1st Max
Lovende bil uden “must have”-følelse
Volkswagens elektriske fanebærer efter e-Golf har meget at bevise. ID.3 tilbyder meget godt, men er ikke fri for børnesygdomme.
Os der elsker biler og kan lide at gå op i knastaksler, cylindre og motorlyd, vil altid fortrække en forsilbil, vel vidende at elbilen nok kan konkurrere på acceleration som i visse modeller er så voldsom at at passagererne ville kaste op.
Selvom man forsøger at gøre el bilen underholde med al mulig, Entertainment, er selv min søn’s lille ŠKODA Fabia med. 110 hk. På 17″ med. 40 I profil langt mere underholdende at køre i, end feks
vores GOLF SPORTSVAN med DSG, adaptiv fartpilot, bak kamera, osv. Eller min kammerats Porsche Macan med alt mulig automatik, som selvfølgelig er lækker med læder og en V6 lyd der giver en gåsehud på armene. Nej en El bil kan slet ikke give netop det der gør det underholdende at køre bil. Kun hurtighed som man alligevel ikke kan bruge til noget i det daglige. Den er kun til praktisk, selvfølgelig rummelig, transport. Men er bil er den ikke.